Reklama

Jak wzruszyć domniemanie doręczenia w trybie kodeksu postępowania administracyjnego?

Błędne wydanie stronie przez pocztę przesyłki po okresie jej awizowania, stanowi okoliczność uprawdopodobniającą brak winy strony w uchybieniu terminowi.

Publikacja: 13.08.2019 05:40

Jak wzruszyć domniemanie doręczenia w trybie kodeksu postępowania administracyjnego?

Foto: 123RF

Zasady dokonywania doręczeń w postępowaniu administracyjnym zostały określone w art. 44 kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.). Zgodnie z § 4 tego artykułu doręczenie uważa się za dokonane z upływem 14 dni jeżeli zostało ono pozostawione w placówce pocztowej, jeżeli dokonywane było za pośrednictwem operatora pocztowego i adresat pisma nie odebrał go w tym terminie. Jest to domniemanie doręczenia na skutek tzw. „podwójnej awizacji". Domniemanie to ma charakter domniemania wzruszalnego i może zostać obalone przez stronę w toku postępowania administracyjnego lub w postępowaniu sądowoadministracyjnym.

Czytaj także:

Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym - zmiany w KPA

Za doręczenia pism odpowiada sąd

Sytuacja w której domniemanie, to zostało skutecznie zakwestionowane pojawiła się w wyroku WSA w Opolu z 15 lipca 2019 r., II SA/Op 229/19, LEX nr 2694859. Orzeczenie to zapadło w następującym stanie faktycznym:

Reklama
Reklama

W dniu 6 marca 2019 r. organ administracji publicznej, po przeprowadzeniu postępowania z urzędu, wydał decyzję administracyjną i przesłał ją stronie przesyłką poleconą. Przesyłka ta była dwukrotnie awizowana. Jednak data pierwszego awiza była nieczytelna, z kolei na drugim awizie widniała data 18 marca 2019 r. Ponieważ strona nie odebrała przesyłki z placówki pocztowej operator pocztowy zwrócił pismo do organu 26 marca 2019 r.

Podczas trwania próby doręczenia strona w dniu 14 marca 2019 r. zawiadomiła organ o zmianie adresu zamieszkania. Na skutek zawiadomienia organ podjął równocześnie próbę doręczenia pisma za pośrednictwem swoich pracowników zarówno na stary i nowy adres strony. Próby te okazały się bezskuteczne. W związku z powyższym, organ 20 marca 2019 r. ponownie nadał decyzję administracyjną za pośrednictwem operatora pocztowego. Przesyłka ta także była dwukrotnie awizowana w dniach 21 marca 2019 r. i 28 marca 2019 r. Ostatecznie strona osobiście odebrała decyzję z placówki operatora pocztowego 8 kwietnia 2019 r. i wniosła odwołanie od niej 23 kwietnia 2019 r.

Organ II instancji stwierdził, że doszło do uchybienia 14-dniowego terminu na wniesienie odwołania, który upłynął 22 marca 2019 r. I sprawa została zakończona na skutek wydania postanowienia o niedopuszczalności odwołania oraz uchybieniu terminu do wniesienia odwołania przez organ II instancji.

Na postanowienie strona wniosła skargę do sądu administracyjnego. Wśród zarzutów podniesionych w skardze przede wszystkim wskazała na naruszenie art. 44 §§ 1-4 k.p.a.

Wojewódzki sąd administracyjny w wyroku z 15 lipca 2019 r. uwzględnił skargę i uchylił postanowienie w przedmiocie uchybienia terminu do wniesienia odwołania. Oceniając próbę pierwszego doręczenia pisma stronie sąd zwrócił uwagę, że konieczne było poinformowanie jej o obowiązkach wynikających z art. 41 k.p.a. – konieczność zawiadamiania organu o zmianie adresu zamieszkania (co zresztą strona uczyniła niezależnie od braku takiego pouczenia). Taka informacja skierowana do strony powinna była znaleźć się w postanowieniu o wszczęciu postępowania, które nie zostało wydane. Brak takiego pouczenia powodował, że jeżeli pierwsza próba doręczenia byłaby jedyną, to byłaby ona bezskuteczna. Stąd w ocenie sądu prawidłowa była decyzja organu o ponowieniu próby doręczenia pisma.

Z kolei odnosząc się do drugiej próby doręczenia, to sąd podzielił stanowisko NSA wyrażone w wyroku z 20 grudnia 2017 r., II FSK 3399/15, LEX nr 2441359, zgodnie z którym błędne wydanie stronie przez pocztę przesyłki po okresie jej awizowania, stanowi okoliczność uprawdopodobniającą brak winy strony w uchybieniu terminowi. Strona w momencie odbioru przesyłki zapoznaje się bowiem z pouczeniem o 14-dniowym terminie do wniesienia odwołania, co utwierdza ją w przekonaniu, że działa prawidłowo. W związku z powyższym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu stwierdził, że strona wniosła odwołanie w terminie.

Reklama
Reklama

Podsumowanie

Możliwość uznania doręczenia zastępczego za prawidłowe obejmuje również obowiązek prawidłowego pouczenia operatora pocztowego o terminie, w którym można odebrać korespondencję. W przypadku, gdy termin ten określono wadliwie, wadliwy jest też cały proces awizowania, o którym mowa w art. 44 § 1-4 k.p.a. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy termin ten określono zbyt krótko jak i sytuacji gdy został on określony w sposób zbyt odległy, skutkiem czego strona odebrała korespondencję już po upływie 14 – dniowego terminu awizowania, wynikającego z art. 44 § 3 k.p.a.

Sygnatura akt: II SA/Op 229/19

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama