Minister komunikacji i transportu Litwy Rokas Masulis spotkał się z przedstawicielami firmy Hyperloop One amerykańskiego miliardera Elona Muska. Rozmawiano o możliwej realizacji projektu na Litwie.
- To bardzo ciekawa technologia, którą uważam za perspektywiczną. Obecnie jest testowana i w tym roku wyniki testów będą znane. Został nam zaproponowany taki model nowatorskiej kolei, który zdaniem jej twórcy (Elon Musk-red) jest tańszy i może istnieć jako uzupełnienie linii Rail Baltica. Uzgodniliśmy, że Litwa będzie się interesować przebiegiem badania, czy taki projekt może zostać zrealizowany w naszym regionie - powiedział minister po spotkaniu agencji BNS.
Alan James wiceprezes HyperLoop One, który spotkał się z litewskim ministrem, przekonywał, że budowa linii, w której pociągi poruszają się z wielkimi prędkościami (do 1200 km/h) w tubach z obniżonym ciśnieniem do blisko próżni - do 1 proc. ciśnienia atmosferycznego, jest dwa razy tańsza aniżeli budowa tradycyjnej linii kolejowej (jak Rail Baltica).
- Budowa jednego kilometra trasy Hyperloop kosztuje ok. 20 mln euro i to jest system w obu kierunkach. Dla porównania położenie jednego kilometra trasy koli szybkiego ruchu to koszt ok. 40 mln euro. W Wielkiej Brytanii jest obecnie budowana nowa trasa kolejowa i kilometr kosztuje tam ponad 150 mln euro. Tak więc jesteśmy szybsi, lepsi, tańsi i zieloni - przekonywał James.
Przedstawiciele Litwy i Estonii (też uczestniczyli w spotkaniu) uzgodnili, że przeprowadzą w najbliższym czasie ocenę możliwej budowy Hyperloop obok powstającej trasy Rail Baltica.