Pat w budowie obwodnicy Warszawy trwa

Wesoła bez obwodnicy, bo jej mieszkańcy kłócą się jak ma przebiegać.

Aktualizacja: 15.01.2019 16:35 Publikacja: 15.01.2019 14:28

Pat w budowie obwodnicy Warszawy trwa

Foto: Adobe Stock

Stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej będące stroną postępowania i reprezentujące tysiące mieszkańców dzielnicy Wesoła będzie się odwoływać od decyzji środowiskowej wydanej 28 grudnia 2018 r. przez RDOŚ Białystok na przebieg Wschodniej Obwodnicy Warszawy – zapewniają przedstawicielki stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej Karina Białek i Agnieszka Klembowska.

Czytaj także: Będą nowe drogi wokół Warszawy

Przekonują, że zaproponowany przez GDDKiA w lipcu 2015 roku przebieg trasy w wariancie zielonym będzie oddziaływał negatywnie na większą liczbę mieszkańców. Wariant zielony zakłada, że droga będzie poprowadzona przez centralną część miasta, na nasypie. – W raporcie środowiskowym opracowano również wariant alternatywny z tunelem, poza centrum Wesołej, z dala od instytucji użyteczności publicznej – przypomina stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej.

Przeciwne zdanie ma stowarzyszenie Mieszkańcy Wesołej. Wskazuje ono, że wariant zielony przechodzi przez pas nieużytków (tzw. Las Milowy), a jezdnię od osiedli oraz budynków użyteczności publicznej oddzieli 100-metrowy pas zieleni. Natomiast forsowany przez stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej wariant alternatywny (nazwany czerwonym), przez osiedla, wymaga eksmisji 70 osób i wyburzenia kilkunastu budynków. – W tym wariancie droga przecięłaby osiedle, przechodząc 20 m od budynków i Mazowiecki Park Krajobrazowy, niszcząc tę leśną otulinę Warszawy, stanowiącą korytarz napowietrzający miasto – ostrzega Michał Włudarczyk ze stowarzyszenia Mieszkańcy Wesołej.

Podobne zdanie mają białostocki RDOŚ oraz inwestor, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. – Na przebiegu czerwonego wariantu znajdują się zamieszkałe i zabudowane od dekad jednorodzinne budynki mieszkalne zlokalizowane zazwyczaj wzdłuż istniejących ciągów komunikacyjnych, które byłyby przecinane przez wariant czerwony. Natomiast w zielonym wariancie trasa przebiega przez tereny zielone, na których znajduje się już zlokalizowana linia wysokiego napięcia, brak jest również ciągów komunikacyjnych oraz budynków mieszkalnych – podkreśla rzecznik GDDKiA Jan Krynicki. Wariant zielony nie wymaga wywłaszczeń, ponieważ przebiega przez tereny Skarbu Państwa.

Obwodnica w ciągu drogi S17 miała powstać do 2023 roku z unijnym dofinansowaniem. Jeżeli dowołanie będzie skuteczne, obwodnica nie powstanie w najbliższych latach. Przygotowanie kolejnego przebiegu i zdobycie pozwoleń oraz funduszy zajmie wiele lat. – Najważniejsze jest jak najszybsze zażegnanie sporu wokół przebiegu ostatniego fragmentu wewnętrznej obwodnicy Warszawy przez Wesołą. Grozi nam bowiem nie wyrobienie się z budową w obecnej perspektywie finansowej i dziura w przebiegu drogi skutkująca wylaniem się dziesiątek tysięcy samochodów w wąskie ulice tej części miasta – ostrzega wiceprezes ZDG TOR Adrian Furgalski.

Niebezpieczeństwo zakorkowania bagatelizuje stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej. – Jeśli nasze odwołanie zostanie uznane przez GDOŚ to ruch z niedomkniętej obwodnicy nie zaleje okolicy. Z informacji od GDDKiA wiemy, że wybudowanie węzła Zakręt nie spowoduje wzmożenia ruchu na Trakcie Brzeskim. Tranzyt międzynarodowy będzie przebiegał A2 i POW. Dopóki węzeł Zakręt nie zostanie połączony z węzłem Drewnica ruch samochodów ciężarowych nie będzie mógł się tutaj „wlewać" i zalewać okolicę – przekonują Karina Białek i Agnieszka Klembowska.

Podczas wyborów samorządowych stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej zdobyło 4 mandaty, PiS 5, zaś koalicja PO, Nowoczesna i KWW Tak! Wesoła 12 mandatów.

Stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej będące stroną postępowania i reprezentujące tysiące mieszkańców dzielnicy Wesoła będzie się odwoływać od decyzji środowiskowej wydanej 28 grudnia 2018 r. przez RDOŚ Białystok na przebieg Wschodniej Obwodnicy Warszawy – zapewniają przedstawicielki stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej Karina Białek i Agnieszka Klembowska.

Czytaj także: Będą nowe drogi wokół Warszawy

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań