Reklama

Czy można ufać Amazonowi

To największy internetowy sklep na świecie, potężny jak rządy wielkich i budzi wiele kontrowersji. Jego tajemnice przedstawia francuski dokument.

Aktualizacja: 11.04.2020 15:06 Publikacja: 11.04.2020 14:58

Foto: materiały prasowe, Canal+

Pracuje dla niego 560 tysięcy pracowników na całym świecie. W samym tylko USA wysyłają do klientów miliard 200 milionów paczek rocznie. Często zamówienia są przetwarzane w zaledwie kwadrans. To firma, w której nie ma mowy o stagnacji, jej hasłem przewodnim jest nieustanny rozwój. 

– U nas zawsze mamy dzień pierwszy – mówi Jeff Bezos, prezes firmy, wykładając krótko i treściwie strategię.

56-letni Jeff  Bezos w 2018 i 2019 roku uznany został najbogatszym człowiekiem świata według rankingu agencji Bloomberg, a czasopismo „Forbes” oszacowało jego majątek na 131 miliardów dolarów. Jest absolwentem znanego z produkcji mocnych głów Uniwersytetu w Princeton. Zanim założył Amazona, miał świetną pracę analityka finansowego w spółce partnerskiej D. E. Shaw & Co, ale to mu nie wystarczało. Umiejętność analizy i rozwijające się  technologie, a także przekonanie, że powinny służyć finansom, skłoniły go do założenia własnego biznesu. 

Tak na  początku lat 90. powstał portal internetowy Amazon, potem internetowa księgarnia. Począwszy od 1995 roku, kiedy pojawiły się pierwsze zyski, cały dochód inwestowany był w rozwój, co trwa do dziś.  Bezos tłumaczy, że taka strategia jest oczywista, bo dla inwestorów wzrost jest  koniecznością. Obecnie Amazon jest władcą absolutnym sprzedaży internetowej, a jego centra logistyczne zajmują powierzchnię sześć razy większą niż Central Park.

Pracownicy Amazona z tej potęgi mają bardzo niewiele. Są nie tylko kiepsko opłacani, ale też traktowani przedmiotowo, zatrudniani bez świadczeń socjalnych. Dla tej firmy liczą się tylko klienci, która chce zostać ich monopolistą i w rezultacie – uzależnić od siebie.  Co ciekawe, najwięcej Amazon zarabia nie na sprzedaży, ale na serwisach internetowych i chmurowych. Do tego - choć nie płaci podatków ściąganych z innych sprzedawców - nie łamie przepisów ani nie podpada pod większość przepisów antymonopolowych.

Reklama
Reklama

Zrealizowany przez Davida Carr-Browna dokument „Amazon, ufam Tobie” (emisja 11 kwietnia w sobotę o godz. 22. Na Canal+ Dolument) przedstawia różne punkty widzenia na tę firmę. Opowiadają o niej pracownicy, ale także analitycy, socjologowie, naukowcy. Są wśród nich tacy, którzy Amazona podziwiają i ci, którzy uważają jego działalność za szkodliwą. 

Jedni ironizują, że Bezos przekonał inwestorów o swojej zdolności dostarczenia im nirwany przestrzegając, że wyznawana przez niego ideologia potrafi odurzyć. Zauważają, że działalność twórcy Amazona jest niebezpieczna, ponieważ przerywa naturalne tradycyjne obiegi społeczno-gospodarcze i wysysa pieniądze z lokalnych miejsc. Dodają, że liberalizm, globalizacja i technologia, które miały ludzi uszczęśliwić – w istocie – coraz częściej powodują ich cierpienie…

Dokument przedstawia też opinie komisarzy UE w sprawie Amazona, a także prezentuje stanowisko przedstawicieli potężnego chińskiego konkurenta – Alibaba. 

Od kilkunastu lat Jeff Bezos ma jeszcze jedną pasję – ekspansję kosmosu. W roku 2000 założył przedsiębiorstwo przemysłu kosmicznego Blue Origin, w którym próbuje wdrożyć innowacyjne techniki w transporcie orbitalnym…

Telewizja
Gwiazda „Hotelu Zacisze” nie żyje. Prunella Scales miała 93 lata
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Telewizja
Nagrody Emmy 2025: Historyczny sukces 15-latka z „Dojrzewania”. „Studio” i „The Pitt” najlepszymi serialami
Telewizja
Legendy i nieco sprośności w nowym sezonie Teatru TV: Fredro spotyka Mickiewicza
Telewizja
Finał „Simpsonów” zaskoczył widzów. Nie żyje jedna z głównych bohaterek
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama