Rzeczpospolita: Nowy podatek obrotowy uderzy w polskie sklepy internetowe. Czy Polacy zdążyli się już oswoić z zakupami w sieci i wiedzą, jak z tej możliwości rozsądnie korzystać?
Michał Herde: Na pewno już nie jest to dla nas terra incognita. Polacy coraz lepiej wiedzą, jak poruszać się w tym świecie, coraz częściej znają swoje prawa, ale i obowiązki. Wzrosło także nasze zaufanie do e-handlu. Jednak nie zmienia to faktu, że w internecie nie zawsze potrafimy dobrze oszacować ryzyko. Ciągle w naszym społeczeństwie pokutuje przeświadczenie, że najważniejsza w zakupach w sieci jest niska cena.
Na tym często polega przewaga konkurencyjna sklepów internetowych...
Ale zbyt niska cena powinna dawać nam do myślenia. Warto zrobić wywiad, czy produkt, którym jesteśmy zainteresowani, oferowany jest za cenę realną rynkowo. Inaczej mówiąc, czy w porównaniu z cenami oferowanymi przez inne sklepy nie wygląda ona absurdalnie nisko. Jeżeli tak, to możemy mieć do czynienia z oszustem, który zamówionych produktów nie wysyła w ogóle lub wysyła je w dużo niższej jakości, niż to ogłaszał w internecie.
Jakie specyficzne prawa przysługują nam przy zakupach w sieci?