Michał Herde: Sklep internetowy musi być wiarygodny

Michał Herde, prawnik z Federacji Konsumentów

Aktualizacja: 15.04.2016 22:49 Publikacja: 14.04.2016 19:35

Michał Herde: Sklep internetowy musi być wiarygodny

Foto: Fotorzepa, Andrzej Cynka

Rzeczpospolita: Nowy podatek obrotowy uderzy w polskie sklepy internetowe. Czy Polacy zdążyli się już oswoić z zakupami w sieci i wiedzą, jak z tej możliwości rozsądnie korzystać?

Michał Herde: Na pewno już nie jest to dla nas terra incognita. Polacy coraz lepiej wiedzą, jak poruszać się w tym świecie, coraz częściej znają swoje prawa, ale i obowiązki. Wzrosło także nasze zaufanie do e-handlu. Jednak nie zmienia to faktu, że w internecie nie zawsze potrafimy dobrze oszacować ryzyko. Ciągle w naszym społeczeństwie pokutuje przeświadczenie, że najważniejsza w zakupach w sieci jest niska cena.

Na tym często polega przewaga konkurencyjna sklepów internetowych...

Ale zbyt niska cena powinna dawać nam do myślenia. Warto zrobić wywiad, czy produkt, którym jesteśmy zainteresowani, oferowany jest za cenę realną rynkowo. Inaczej mówiąc, czy w porównaniu z cenami oferowanymi przez inne sklepy nie wygląda ona absurdalnie nisko. Jeżeli tak, to możemy mieć do czynienia z oszustem, który zamówionych produktów nie wysyła w ogóle lub wysyła je w dużo niższej jakości, niż to ogłaszał w internecie.

Jakie specyficzne prawa przysługują nam przy zakupach w sieci?

W przypadku umowy zawartej na odległość mamy prawo odstąpić od niej w ciągu 14 dni. Oznacza to, że w ciągu dwóch tygodni zakupiony przez internet produkt możemy zwrócić bez podawania przyczyny. Co ważne, sprzedający ma obowiązek poinformować nas o tym prawie. Jeśli takiej informacji nam nie przekaże, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się aż do 12 miesięcy. Problem jednak polega na tym, że nierzetelny przedsiębiorca może utrudniać nam ten zwrot i nie chcieć oddać naszych pieniędzy

Co wtedy?

By dochodzić swoich praw w sądzie, musimy wytoczyć sklepowi internetowemu proces w miejscu prowadzenia przez niego działalności, czyli niekiedy na drugim końcu Polski. Dlatego warto poświęcić chwilę, by sprawdzić, na ile dany przedsiębiorca jest wiarygodny.

W jaki sposób to sprawdzić?

Przede wszystkim z uwagą przeczytajmy regulamin danego sklepu i przyjrzyjmy się, czy nie ma w nim żadnych podejrzanych zapisów. Sprawdźmy także, czy dany przedsiębiorca widnieje w KRS lub ewidencji działalności gospodarczej. Do tego polecam prześledzić odpowiednie fora internetowe, na przykład branżowe czy poświęcone produktom, które zamierzamy kupić. Można także spytać w Federacji Konsumentów, czy na tego przedsiębiorcę nie było już przypadkiem jakichś skarg.

Rzeczpospolita: Nowy podatek obrotowy uderzy w polskie sklepy internetowe. Czy Polacy zdążyli się już oswoić z zakupami w sieci i wiedzą, jak z tej możliwości rozsądnie korzystać?

Michał Herde: Na pewno już nie jest to dla nas terra incognita. Polacy coraz lepiej wiedzą, jak poruszać się w tym świecie, coraz częściej znają swoje prawa, ale i obowiązki. Wzrosło także nasze zaufanie do e-handlu. Jednak nie zmienia to faktu, że w internecie nie zawsze potrafimy dobrze oszacować ryzyko. Ciągle w naszym społeczeństwie pokutuje przeświadczenie, że najważniejsza w zakupach w sieci jest niska cena.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Społeczeństwo
Ruszył protest rolników w Warszawie. Utrudnienia w stolicy
Społeczeństwo
Tragedia w kopalni Borynia-Zofiówka-Bzie. Nie żyje 42-letni górnik
Społeczeństwo
Urzędnicza obstrukcja w samym środku Sudetów
Społeczeństwo
Wojna w Strefie Gazy. Czy Polska powinna poprzeć którąś ze stron konfliktu? Sondaż IBRiS
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Społeczeństwo
Nie żyje Jacek Zieliński ze Skaldów. „Odszedł wielki polski kompozytor i muzyk”