Jak informuje TVN 24, w przedszkolu w Bielsku-Białej grupa rekonstrukcyjna prowadziła lekcję historii i patriotyzmu. Prezentowano podczas niej karabiny, a dzieci mogły trzymać broń. Sprawa wywołała u części rodziców oburzenie. Jeden z nich zgłosił sprawę do Ośrodka Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych, ze względu na to, że grupa rekonstrukcyjna po zajęciach reklamowała je w sieci jako przeciwieństwo do "propagandy LGBT". - Jeżeli sami rodzice zwracają się do nas i mówią: "powiedzcie, które to przedszkole, który to żłobek, bo ja nie chcę, żeby moje dziecko tam trafiało", to znaczy, że coś jest na rzeczy - powiedział Konrad Dulkowski z Ośrodka Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych. 

Jak tłumaczyła dyrekcja przedszkola w Bielsku Białej w wydanym oświadczeniu, grupa rekonstrukcyjna została zaproszona na prośbę przedstawiciela Rady Rodziców.   

Prezentowane podczas pokazu eksponaty były replikami, o czym na samym wstępie poinformowano dzieci. Miało ono na celu wzbudzić zainteresowanie dzieci historią Polski i utrwalić znajomość symboli narodowych. Treści, które przekazywano przedszkolakom miały charakter informacyjny i nie propagowały treści ani zachowań agresywnych. Spotkanie miało odbyć się także w bezpiecznej atmosferze pod okiem nauczycieli.

Podobne pokazy odbyły się także w Toruniu, w żłobku. Prowadzący opowiadał tam, na czym polega zawód żołnierza, miłość do ojczyzny i walka w jej obronie. Sprawą zajął się tam Urząd Miasta, który podkreślił, że nie chce, aby taka sytuacja powtórzyła się w przyszłości. Właściciele placówki zostali upomnieni i spotkali się z pracownikami Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej UMT. - Takie dzieci nie mają na tyle świadomości, gdzie kończy się zabawa i jakie zagrożenie realne niesie za sobą broń - powiedziała w rozmowie z TVN24 psycholog Agnieszka Siedler z Akademii Pedagogiki Specjalnej. Jak dodała, takie różnice mogą rozumieć dopiero dzieci w wieku szkolnym. 

Grupa Rekonstrukcji Historycznej, która prowadziła zajęcia w przedszkolu nie chciała skomentować sprawy.