Reklama

Kształcenie ustawiczne odpowiedzią na zmiany

Jakie cechy powinni mieć specjaliści przyszłości? Jak efektywnie promować ścieżki kariery w przemyśle?

Publikacja: 10.11.2020 09:00

Eksperci: ważna jest współpraca firm ze szkołami zawodowymi

Eksperci: ważna jest współpraca firm ze szkołami zawodowymi

Foto: materiały prasowe

„Dlaczego mechanik zarabia tak dobrze, a tak mało szkół kształci mechaników?" – to hasło panelu podczas konferencji Kadry Przyszłości – Kadry dla Przemysłu, które nieco symbolicznie oddaje sytuację na rynku. Według wielu raportów, m.in. Eurostatu, OECD, ale także Biura Analiz i Strategii Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), w najbliższych latach w gospodarkach najbardziej będzie brakować specjalistów z różnych dziedzin.

– Jednym z bardzo ważnych elementów wprowadzonej dwa lata temu reformy systemu edukacji było sprostanie wyzwaniu dostarczenia na rynek pracy dobrze wykwalifikowanych specjalistów – stwierdził prof. Grzegorz Wrochna, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. – Wzrosła rola uczelni zawodowych. Zostały one zobowiązane do kształcenia o profilu praktycznym, więc dziś mamy oddzielnie uczelnie badawcze i zawodowe. Dzięki temu te drugie mogły się skupić na swojej podstawowej misji. Otrzymały także możliwość kształcenia na poziomie dyplomowanego specjalisty. Robią to znakomicie – ocenił.

Dodał, że wprowadzono także instrumenty, które spowodują napływ na rynek pracy większej liczby specjalistów, czyli studia dualne, a zatem realizowane przez uczelnie we współpracy z przedsiębiorcami.

Jak pogodzić potrzeby rynku pracy, także lokalnego, z ofertą edukacyjną? – Uczelnie zawodowe mają ogromny potencjał w kształceniu specjalistów i w działalności naukowej – mówił Maciej Słodki, rektor Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, wiceprzewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych (KRePUZ). – Jesteśmy otwarci i wsłuchujemy się w otoczenie. Jesteśmy gotowi do uruchamiania nowych kierunków i kształcenia specjalistów, których potrzebuje przemysł – deklarował.

Jaka zatem powinna być rola firm w procesie kształcenia? – Na co dzień spotykamy się z problemami kadrowymi przedsiębiorstw, zarówno działających w tradycyjnym przemyśle, jak i tym idącym w stronę Przemysłu 4.0. Firmy powinny przede wszystkim wejść w ścisłą kooperację ze szkołami zawodowymi oraz promować nauczanie takich przedmiotów, które pomogą wprowadzić na rynek pracy interesujących ich specjalistów – wskazywał Mateusz Berger, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu. – Drugim ważnym elementem jest dokształcanie specjalistów już wewnątrz organizacji. Czyli kształcenie ustawiczne, o którym dotąd była mowa w kontekście zawodów akademickich, powinno zyskiwać na znaczeniu także w obszarze przemysłu.

Reklama
Reklama

Jego zdaniem jednym z najważniejszych powodów problemów kadrowych przemysłu jest niedostosowanie systemu edukacji do wymagań rynku pracy. Przypomniał dane z lutowego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu, według którego 70 proc. pracodawców zgłaszało trudności ze znalezieniem pracowników o pożądanych umiejętnościach. Aby to zmienić, kluczowa jest współpraca uczelni z biznesem. O konieczności dostosowania ścieżek kształcenia do realnego zapotrzebowania rynku mówił także Konrad Trzonowski, dyrektor zarządzający w Agencji Rozwoju Przemysłu.

„Dlaczego mechanik zarabia tak dobrze, a tak mało szkół kształci mechaników?" – to hasło panelu podczas konferencji Kadry Przyszłości – Kadry dla Przemysłu, które nieco symbolicznie oddaje sytuację na rynku. Według wielu raportów, m.in. Eurostatu, OECD, ale także Biura Analiz i Strategii Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), w najbliższych latach w gospodarkach najbardziej będzie brakować specjalistów z różnych dziedzin.

– Jednym z bardzo ważnych elementów wprowadzonej dwa lata temu reformy systemu edukacji było sprostanie wyzwaniu dostarczenia na rynek pracy dobrze wykwalifikowanych specjalistów – stwierdził prof. Grzegorz Wrochna, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. – Wzrosła rola uczelni zawodowych. Zostały one zobowiązane do kształcenia o profilu praktycznym, więc dziś mamy oddzielnie uczelnie badawcze i zawodowe. Dzięki temu te drugie mogły się skupić na swojej podstawowej misji. Otrzymały także możliwość kształcenia na poziomie dyplomowanego specjalisty. Robią to znakomicie – ocenił.

Reklama
Rynek pracy
Niemcy: firmy mają problem z brakiem fachowców
Rynek pracy
Których umiejętności pracowników nie zastąpi AI? Znamy wyniki badania
Rynek pracy
Milenialsi najczęściej myślą o zmianie pracy
Rynek pracy
Pracownicy wiedzą, jaki ma być dobry pracodawca, ale nie zawsze go znajdują
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Rynek pracy
Barometr Talentów 2025. Poznaliśmy nastroje pracowników w Polsce
Reklama
Reklama