Wraz z kończącym się rokiem 2019, pierwszym rokiem rządów prezydenta Jaira Bolsonaro, potwierdza się etap odbudowy podstaw gospodarczych, przez który przechodzi Brazylia, mający na celu powrót do wzrostu gospodarczego i zrównoważonego rozwoju kraju. Jest on reakcją na poważny kryzys gospodarczy, w jakim był pogrążony kraj, charakteryzujący się dużym spadkiem PKB, wysoką stopą bezrobocia i wysokimi stopami procentowymi, a także znacznym deficytem budżetowym.
Etap transformacji rozpoczął szereg działań podjętych w celu wprowadzenia równowagi w sferze finansów publicznych (na poziomie federalnym, stanowym i miejskim), polepszenia środowiska biznesowego, stworzenia miejsc pracy, przyciągnięcia inwestycji zagranicznych oraz integracji gospodarki brazylijskiej z gospodarką światową. Działaniom tym towarzyszą ustrukturyzowane reformy gospodarcze, od dawna wyczekiwane przez społeczeństwo brazylijskie pragnące powrotu do dynamicznej gospodarki krajowej.
W tym kontekście, należy podkreślić reformę systemu ubezpieczeń społecznych będącego jednym z filarów kontroli wydatków publicznych, zatwierdzoną przez Senat Federalny 23 października 2019 r. Reforma ta ma dwa cele: zapewnienie wypłacalności systemu ubezpieczeń społecznych, tworząc oszczędności w ramach finansów publicznych w wysokości około 800 mld reali (ok. 200 mld dol.) w ciągu dziesięciu lat oraz wyeliminowanie przywilejów, z których korzystają mniejszościowe grupy społeczne. Nowy system łączy zasady ubezpieczenia społecznego obowiązujące w sektorze publicznym i prywatnym. Wprowadzono też minimalny wiek emerytalny – 65 lat dla mężczyzn i 62 lata dla kobiet. To najszersza reforma systemu ubezpieczeń społecznych w historii Brazylii.
Ministerstwo gospodarki Brazylii kontynuuje wprowadzanie ustrukturyzowanych reform, które mają przyczynić się do stworzenia efektu spirali dla gospodarki, sprzyjając wydajności, konkurencyjności i produkcyjności. Minister gospodarki Paulo Guedes złożył Kongresowi propozycję wprowadzenia środków mających na celu: kontynuowanie modernizacji państwa brazylijskiego, ze szczególnym uwzględnieniem reformy systemu podatkowego, upraszczającej pobór podatków oraz zmniejszającej obciążenia podatkowe sektora produkcyjnego; kontynuowanie reformy administracyjnej, która przekształci i unowocześni działanie administracji publicznej; a także kontynuowanie „paktu federacyjnego" prezentującego nowy system podatkowy ukierunkowany na równowagę budżetową wszystkich organów federalnych, głównie poprzez zmniejszenie wydatków publicznych w przypadku kryzysu finansowego w państwie, stanach i okręgach miejskich.
Program zmian obejmuje także prywatyzację gospodarki. W tej kwestii na szczególną uwagę zasługuje proces kontynuacji Programu Partnerstwa Inwestycyjnego wspierający prywatyzację przedsiębiorstw państwowych oraz zmiana kierunku działania Krajowego Banku Rozwoju (BNDES), który swoją uwagę koncentruje teraz na kompleksowych i długoterminowych projektach (głównie w zakresie infrastruktury), wspierając nowy cykl inwestycji. Działania rządu brazylijskiego w celu stymulowania inwestycji prywatnych oraz wolnej konkurencji obejmują wprowadzoną 20 września 2019 r. zamianę Tymczasowego Środka Wolności Gospodarczej w prawo. Ustawa ta określa normy ochrony wolnej inicjatywy, a także zasady mające na celu uniknięcie nadużywania władzy regulacyjnej przez państwo, stawiając na pierwszym miejscu wolę stron w relacjach kontraktowych, a także upraszczając procedury związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.