Polska żywność może zyskać na eksporcie

Spodziewany wzrost populacji na świecie doprowadzi skoku popytu. To grozi podwyżkami cen, ale daje też szanse na dalszy wzrost eksportu z naszego kraju.

Aktualizacja: 01.11.2015 07:23 Publikacja: 01.11.2015 07:00

Polska żywność może zyskać na eksporcie

Foto: 123rf.com

– Od czasu ostatniego kryzysu finansowego ceny żywności w wielu państwach rosną szybciej niż dochody, co ogranicza siłę nabywczą konsumentów – mówi Dariusz Pietras, dyrektor na region Europy Środkowej i Wschodniej w firmie Elanco, czołowym graczu globalnego rynku farmacji weterynaryjnej. – Z danych Eurostatu wynika, że ponad 20 mln gospodarstw, czyli ponad 10 proc. całej populacji unijnej, może pozwolić sobie na pełnowartościowy posiłek tylko co drugi dzień. Z przygotowanego przez Elanco raportu na temat bezpieczeństwa żywnościowego w Europie wynika, że w kryzysowych latach 2007–2013 wzrost cen składników tradycyjnych potraw był najbardziej widoczny w Wielkiej Brytanii. Dochody wzrosły tam o 9 proc., a składniki brytyjskiego śniadania, m.in. bekon i jajka, zdrożały o 31 proc.

Wśród przeanalizowanych krajów najbardziej, o 46 proc., zwiększyła się cena produktów niezbędnych do zrobienia polskich pierogów z mięsem. Wzrost cen zrównoważył jednak wzrost dochodów w naszym kraju o 64 proc.

– Spodziewany wzrost populacji na świecie doprowadzi z pewnością do zwiększenia popytu na żywność. W efekcie może ona podrożeć. To oznacza dalsze zmniejszenie się dostępności cenowej produktów spożywczych w Europie – uważa Dariusz Pietras.

Polska branża spożywcza ma szanse, aby przekuć rosnący popyt na żywność na swój sukces. – Eksport żywności z naszego kraju może się nadal zwiększać, m.in. za sprawą innowacji, które pozwolą podwyższyć efektywność produkcji zwierzęcej – zaznacza dyrektor w Elanco.

Od tego wejścia Polski do Unii Europejskiej wartość eksportu rolno-spożywczego, licząc w euro, zwiększała się o ponad 300 proc. Tylko w 2014 r. poszedł w górę o 7 proc., do 21,9 mld euro. Według banku BZ WBK w 2015 r. wzrost może wynieść od 5 do 6,5 proc. Z kolei w 2016 r. sięgnie od 2 do 6 proc. W optymistycznym wariancie oznacza to wpływy na poziomie 25 mld euro.

– Polska spełnia wysokie unijne normy jakościowe i jednocześnie jest konkurencyjna cenowo, co ma duże znaczenie w krajach rozwijających się – uważa Paweł Stamburski, dyrektor Departamentu Agrobiznesu BZ WBK.

Jak dodaje, biorąc pod uwagę dojrzałość europejskich rynków oraz napięcia polityczne za naszą wschodnią granicą, naturalny staje się eksport żywności do Chin i krajów Azji Południowo-Wschodniej. Jest to najludniejszy region świata, zamieszkany łącznie przez 2,05 mld osób. Do 2020 roku liczba jego mieszkańców zwiększy się o 4 proc. – szacuje Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia FAO.

- Tempo wzrostu gospodarczego wprawdzie spowalnia, ale nadal w krajach ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej – red.) ma się utrzymać na poziomie przekraczającym 5 proc. rocznie, zaś w Chinach około 7 proc. – mówi Paweł Stamburski. - Rosnąca zamożność społeczeństw jest podstawowym czynnikiem warunkującym szybki wzrost popytu na artykuły pochodzenia zwierzęcego.

– Od czasu ostatniego kryzysu finansowego ceny żywności w wielu państwach rosną szybciej niż dochody, co ogranicza siłę nabywczą konsumentów – mówi Dariusz Pietras, dyrektor na region Europy Środkowej i Wschodniej w firmie Elanco, czołowym graczu globalnego rynku farmacji weterynaryjnej. – Z danych Eurostatu wynika, że ponad 20 mln gospodarstw, czyli ponad 10 proc. całej populacji unijnej, może pozwolić sobie na pełnowartościowy posiłek tylko co drugi dzień. Z przygotowanego przez Elanco raportu na temat bezpieczeństwa żywnościowego w Europie wynika, że w kryzysowych latach 2007–2013 wzrost cen składników tradycyjnych potraw był najbardziej widoczny w Wielkiej Brytanii. Dochody wzrosły tam o 9 proc., a składniki brytyjskiego śniadania, m.in. bekon i jajka, zdrożały o 31 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”