Za sprawą uchwalonej w piątek noweli ustawy o drogach publicznych Główny Inspektor Transportu Drogowego (GITD) dostanie wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dziś jeszcze zarządzanie systemem poboru opłat dla Generalnej Dyrekcji prowadzi firma Kapsch, której kontrakt kończy się w listopadzie 2018 r.

Nowe zadania GITD będzie wykonywał samodzielnie, a czynności powierzane podmiotom trzecim z sektora prywatnego ograniczy do niezbędnego minimum. Autorzy noweli zapewniają, że zaletą takiego rozwiązania jest ciągłość działania Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO). Ważna jest też docelowa optymalizacja kosztów jego funkcjonowania i wzmocnienie nadzoru i kontroli ministra infrastruktury nad organem pobierającym opłaty na drogach zarządzanych przez państwo.

Dzięki drugiej nowelizacji ustawy o drogach publicznych, także uchwalonej w piątek, remonty dróg gminnych i samorządowych o znaczeniu dla obronności będzie mógł finansować resort obrony. Celem tych zmian było włączenie dróg gminnych, powiatowych do systemu dróg obronnych, aby usprawnić procesy inwestycyjne na nich.

Rocznie, dzięki noweli, przebudowanych ma zostać ok. 5 km dróg, a koszt wyniesie ok. 17,5 mln zł.   

Etap legislacyjny: trafi do Senatu