Większość kamperów (aut przypominających domki na kółkach), które są w ofertach dotyczących sprzedaży lub wynajmu, ma dopuszczalną masę całkowitą (DMC) 3,5 tony.
To oznacza, że kierowca, który ma prawo jazdy kategorii B (samochody osobowe), może prowadzić takie auto. I zarówno w Polsce, jak i w innych państwach podlega przepisom, które dotyczą aut osobowych.
Są jednak i takie kampery, których DMC przekracza 3,5 tony. I do ich prowadzenia potrzebne jest prawo jazdy kategorii C1 lub C. Ta pierwsza pozwala prowadzić pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita wynosi do 7,5 tony, a ta druga pozwala wsiąść za kółko dużej ciężarówki, np. tira.
W sytuacji, gdy kierowca wybiera się na wakacje kamperem, którego DMC przekracza 3,5 tony, podlega nieco innym ograniczeniom prędkości niż małe samochody.
O ile w Polsce autem osobowym można na autostradzie rozpędzić się do 140 km/h, o tyle pojazdem ciężarowym i większym kamperem wolno już jechać tylko 80 km/h. Taki sam limit prędkości obowiązuje pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony na drogach ekspresowych. Na pozostałych można jechać 70 km/h.