Reklama

Kamperem na wakacje: Nie każdy dom na kółkach to samochód osobowy

Przed podróżą kamperem warto sprawdzić jego dopuszczalną masę całkowitą. Może się okazać, że kategoria B prawa jazdy nie wystarczy, by się poruszać takim autem.

Publikacja: 06.08.2013 09:05

Są i takie kampery, których DMC przekracza 3,5 tony. I do ich prowadzenia potrzebne jest prawo jazdy

Są i takie kampery, których DMC przekracza 3,5 tony. I do ich prowadzenia potrzebne jest prawo jazdy kategorii C1 lub C

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

Większość kamperów (aut przypominających domki na kółkach), które są w ofertach dotyczących sprzedaży lub wynajmu, ma dopuszczalną masę całkowitą (DMC) 3,5 tony.

To oznacza, że kierowca, który ma prawo jazdy kategorii B (samochody osobowe), może prowadzić takie auto. I zarówno w Polsce, jak i w innych państwach podlega przepisom, które dotyczą aut osobowych.

Są jednak i takie kampery, których DMC przekracza 3,5 tony. I do ich prowadzenia potrzebne jest prawo jazdy kategorii C1 lub C. Ta pierwsza pozwala prowadzić pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita wynosi do 7,5 tony, a ta druga pozwala wsiąść za kółko dużej ciężarówki, np. tira.

W sytuacji, gdy kierowca wybiera się na wakacje kamperem, którego DMC przekracza 3,5 tony, podlega nieco innym ograniczeniom prędkości niż małe samochody.

O ile w Polsce autem osobowym można na autostradzie rozpędzić się do 140 km/h, o tyle pojazdem ciężarowym i większym kamperem wolno już jechać tylko 80 km/h. Taki sam limit prędkości obowiązuje pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony na drogach ekspresowych. Na pozostałych można jechać 70 km/h.

Reklama
Reklama

W Niemczech i Chorwacji poza obszarem zabudowanym pojazdami o DMC powyżej 3,5 tony wolno jechać 80 km/h.

W Polsce system viaTOLL (e-myto) obejmuje także kampery o masie powyżej 3,5 tony.

We Włoszech na drogach ekspresowych limit prędkości dla takich aut też wynosi 80 km/h, ale na autostradzie dopuszcza się już 100 km/h.

W Hiszpanii poza obszarem zabudowanym można jechać 70 km/h, a na drodze ekspresowej 80 km/h. A jeśli autem o DMC powyżej 3,5 tony wjeżdżamy na autostradę, to możemy przycisnąć tylko do 90 km/h.

Jeżeli jedziemy większym kamperem, który jest traktowany jak ciężarówka, to trzeba uważać na inne ograniczenia wynikające ze znaków drogowych. Jego kierowca musi przestrzegać choćby zakazu wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe. Tak samo może być w razie wjazdu w niektóre uliczki.

Bez względu na DMC kampera, jadąc za granicę, warto sprawdzić, co jest na wyposażeniu takiego auta. Przykładowo, w Polsce nie jest wymagana apteczka (poza taksówkami, autobusami). Tymczasem jest ona obowiązkowa m.in. w Niemczech, Belgii, Chorwacji. W niektórych państwach trzeba też mieć kamizelkę odblaskową i zapasowe żarówki.

Reklama
Reklama

W sytuacji, gdy wynajmujemy kampera, warto sprawdzić, czy jest on ubezpieczony i jaki jest zakres tej ochrony. Polisa może np. nie obejmować szkód spowodowanych przez kierowcę w infrastrukturze kempingu.

Ciężki kamper to dodatkowe koszty. W naszym kraju podlega on opłatom za przejazd drogowy w systemie viaTOLL. Z tym że Polska pod tym względem jest ewenementem w Unii Europejskiej. W innych państwach najczęściej te opłaty są pobierane od tych, którzy ciężarówkami wykonają zarobkowy transport, a w innych konieczność płacenia myta obejmuje ciężarówki, których DMC przekracza 12 ton (np. Czechy i Niemcy).

REKLAMA: Sprawdź ubezpieczenia dla kamperów w UK - kliknij!

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama