KGHM jest globalną firmą, jednym z najważniejszych graczy w swojej branży. Wyraźnie to widać podczas takich spotkań, jak ostatni LME Week (doroczne wydarzenie ogranizowane przez The London Metal Exchange – red.). Świat liczy się z nami, nasze zdanie i pozycja są uznawane w branży. Warto pamiętać o tym, bo to szczególna sytuacja, kiedy jako polski gigant wpływamy silnie nie tylko na region i na polską gospodarkę, ale także bardzo poważnie na światowe rynki.
LME Week, który odbył się w ostatnim tygodniu w Londynie, był dla nas okazją do intensywnych spotkań z przedstawicielami naszej branży. W ciągu dwóch dni odbyliśmy kilkadziesiąt bardzo ciekawych rozmów z inwestorami, mediami i naszymi partnerami handlowymi. LME Week to również miejsce do rozmawiania z najważniejszymi podmiotami na rynku o trendach, a także prognozach na kolejne lata.
Przywozimy optymistyczne wieści. Zapotrzebowanie na miedź będzie systematycznie rosło, głównie ze względu na dalszy rozwój segmentu elektroniki użytkowej, dynamicznych zmian zachodzących w przemyśle transportowym (EV, pojazdy elektryczne). Ale także w efekcie rosnącego zapotrzebowania na energię elektryczną oraz rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE) i towarzyszący mu rozwój sieci jej dystrybucji i systemów magazynowania.
Przedstawiciele inwestorów wyraźnie doceniają branżę jako stabilną i nieobciążoną strategicznymi ryzykami. Wystarczy wspomnieć, że miedź, w przeciwieństwie np. do węgla, nie ma właściwie substytutów w większości swoich zastosowań. Z tego powodu rynek miedzi jest rynkiem perspektywicznym, zwłaszcza w długim terminie: podaż metalu jest stabilna, a popyt nań wzrasta.
Pora na samochody elektryczne
O ile obecnie głównymi odbiorcami miedzi są budownictwo i energetyka, o tyle nasza branża włącza trzeci, bardzo mocny silnik. To – nomen omen – motoryzacja. Obecnie nawet najprostszy model samochodu zawiera około kilometra przewodów, służących głównie do zasilania elektrycznego oraz przesyłania danych czy sygnałów sterujących z komputera pokładowego do podzespołów. Całkowity ciężar zużytej miedzi zawiera się w przedziale od 15 kg dla małego auta do 28 kg dla luksusowego.