Zmiany mają polegać na wprowadzeniu odrębnego systemu kontroli przejęć polskich przedsiębiorców, instytutów badawczych oraz instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz przez podmioty spoza UE/EOG. Przyjętą regulację trzeba oceniać w kontekście Rozporządzenia Parlamentu i Rady (UE) 2019/452 z 19 marca 2019 r. ustanawiającego ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii, które ma być stosowane począwszy od 11 października 2020 r.
Rozporządzenie 2019/452
Rozporządzenie 2019/452 nie tworzy odrębnego, unijnego systemu kontroli inwestycji zagranicznych. Nie wymusza ono też utworzenia takich systemów przez kraje członkowskie. Przesądza ono jednak to, że takie systemy co do zasady mogą być tworzone na poziomie krajowym dla ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego i to pomimo wyłącznych kompetencji Unii w zakresie wspólnej polityki handlowej.
Czytaj także: Koronawirus: większa kontrola niektórych inwestycji w tarczy 4.0.
Celem Rozporządzenia 2019/452 jest zatem koordynacja poszczególnych krajowych systemów kontroli inwestycji, zagwarantowanie pewności prawa i zapobieganie obchodzeniu poszczególnych regulacji krajowych. Systemy kontroli inwestycji powinny zatem określać ramy czasowe swojego funkcjonowania tak, by możliwe było uwzględnienie uwag poszczególnych zainteresowanych krajów członkowskich. Systemy powinny też zapewniać przejrzystość i brak dyskryminacji, a w szczególności powinny określać okoliczności uzasadniające decyzję o ewentualnym zakazie inwestycji. Rozporządzenie 2019/452 zarysowuje przy tym okoliczności, którymi kraje członkowskie mogą kierować się podejmując decyzje o dopuszczeniu poszczególnych inwestycji. Są nimi wpływ na poszczególne istotne sektory gospodarki (infrastruktura krytyczna, produkty podwójnego zastosowania, dostawy energii, surowców, żywności), dostęp do szczególnie chronionych informacji i do danych osobowych, wolność mediów, kontrola inwestora przez państwa trzecie, zaangażowanie inwestora w działania wpływające na bezpieczeństwo lub porządek publiczny w państwie członkowskim lub istotne ryzyko udziału inwestora w niezgodnej z prawem działalności.
Istotnym elementem Rozporządzenia 2019/452 są mechanizmy współpracy państw członkowskich i Komisji. Przewidziane jest wydawanie uwag i opinii co do planowanej inwestycji przez zainteresowane kraje członkowskie i przez Komisję. Ostatecznie jednak to państwo członkowskie prowadzące monitoring danej inwestycji podejmuje decyzje o wyrażeniu na nią zgody a wspomniane uwagi i opinie powinny zostać przez nie „należycie uwzględnione". Co istotne, Rozporządzenie 2019/452 przewiduje także mechanizm konsultacji w razie inwestycji wpływających na programy i projekty leżące w interesie samej Unii (w tym GNSS, Copernicus, Horyzont 2020). W odniesieniu do tych projektów, nadal to państwo członkowskie gdzie ulokowana ma być inwestycja podejmuje decyzje o zgodzie na inwestycję, przy czym tym razem powinno ono „w największym stopniu" uwzględnić opinię Komisji i ewentualnie wyjaśnić, dlaczego nie stosuje się do jej stanowiska.