- o uchyleniu ustawy o zasadach prowadzenia na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Wymienione ustawy zastąpią obecnie obowiązujące w tym zakresie regulacje prawne, w tym zwłaszcza ustawę z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
Potrzeba bezpieczeństwa
Ustawy z pakietu konstytucji biznesu zawierają zespół zasad i reguł prawnych, które z jednej strony normują sposoby postępowania przedsiębiorców w obrocie gospodarczym, w tym ich prawa i obowiązki, zaś z drugiej strony determinują zachowania podmiotów administracji publicznej wobec przedsiębiorców. Proponowane regulacje oparte są na kilku podstawowych wartościach, które wynikają z przepisów Konstytucji RP, takich jak wolność działalności gospodarczej, praworządność działania organów państwa, pewność prawa i bezpieczeństwo prawne, niedyskryminacja oraz równe traktowanie. Tworzą one aksjologiczny filar konstytucji biznesu i przenikają wszystkie szczegółowe rozwiązania (przepisy) prawne tam zawarte.
Na szczególną uwagę zasługuje pewność prawa i bezpieczeństwo prawne, jako że są to dla przedsiębiorców wartości szczególnie cenne i mocno przez nich pożądane. Pewność prawa polega na możliwości przewidywania przez przedsiębiorcę tego, jakie będą dla niego skutki prawne określonych faktów, w tym jego własnych działań lub zaniechań (T. Spyra, 2006; T. Gizbert-Studnicki, 2009). Jest ona tym większa, im prawo jest bardziej jasne i stabilne (trwałe), zarówno w fazie jego stanowienia, jak i stosowania. Z kolei bezpieczeństwo prawne przedsiębiorców to ogół pozytywnych następstw pewności prawa (H. Filipczyk, 2013). Badania empiryczne pokazują, że brak dostatecznej pewności prawnej oraz warunkowanego nią bezpieczeństwa prawnego – implikowany częstymi zmianami przepisów oraz brakiem konsekwentnej i jednolitej polityki ich stosowania – negatywnie wpływa na decyzje inwestycyjne i biznesowe przedsiębiorców, zniechęcając ich do inwestowania (A. Dixit, R. Pindyck, 1994; M.J. Brennan, E.S. Schwartz, 1982). Powyższa uwaga jest również aktualna w odniesieniu do przedsiębiorców w Polsce: wielu ekonomistów kategorycznie stwierdza, że tym, co obecnie powstrzymuje firmy od aktywniejszego inwestowania i rozwijania działalności gospodarczej w Polsce, jest utrzymująca się niepewność co do tego, jaką treść będzie miało przyszłe prawo oraz w jaki sposób będzie ono interpretowane i stosowane przez administrację publiczną (K. Opolski, 2017).
Konstytucja biznesu, w tym zwłaszcza stanowiąca jej centralny element ustawa – Prawo przedsiębiorców, zawierają bardzo wiele nowatorskich i wyrafinowanych instytucji prawnych mających na celu zwiększenie pewności prawa i poczucia bezpieczeństwa prawnego wśród prowadzących działalność gospodarczą. Instytucje te mają podnieść poziom zaufania przedsiębiorców do polskiego ustawodawcy oraz do podmiotów administracji publicznej stosujących prawo, a jednocześnie są przejawem zaufania państwa do przedsiębiorców, że działają oni zgodnie z prawem i uczciwie oraz sami najlepiej wiedzą, jakie decyzje biznesowe są dla nich optymalne.
Ważne narzędzia
Zwiększeniu pewności i bezpieczeństwa prawnego mają służyć przepisy ustawy – Prawo przedsiębiorców regulujące zasady opracowywania projektów aktów normatywnych z zakresu prawa gospodarczego (rozdział 6 Pp). Przesądzają one jednoznacznie, że przed rozpoczęciem prac nad projektem aktu normatywnego określającego zasady podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej należy dokonać oceny jego przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych, w tym oceny wpływu na mikroprzedsiębiorców oraz małe i średnie firmy oraz analizy jego zgodności z przepisami Pp, tak aby nie wprowadzać niespójności w systemie prawnym. Istotne jest także dążenie do nienakładania nowych obowiązków administracyjnych na przedsiębiorców, zwłaszcza z sektora MSP, a jeżeli nie jest to możliwe, starać się, by ograniczyły się one wyłącznie do takich, które są konieczne do osiągnięcia zakładanych celów. Wszystkie rządowe projekty aktów normatywnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej mają być kierowane do konsultacji publicznych (z pewnymi wyjątkami, np. w sprawach pilnych), zaś na wniosek rzecznika przedsiębiorców będą podlegać ocenie ich funkcjonowania, sporządzonej przez właściwe organy, co ma być podstawą do dalszych decyzji legislacyjnych.