Reklama
Rozwiń
Reklama

Niepewność: nowe miary i wyzwania

Dane statystyczne mówią nam, że wszystko jest w porządku, ale lektura gazet i codzienne wiadomości powodują odczucie, że „coś wisi w powietrzu". Oczywistym pytaniem jest, jak to „coś" zmierzyć – piszą ekonomiści.

Aktualizacja: 09.01.2019 20:29 Publikacja: 09.01.2019 20:00

Niepewność: nowe miary i wyzwania

Foto: Adobe Stock

Ekonomiści analizujący zjawiska makroekonomiczne w skali globalnej stanęli ostatnio przed problemem mierzenia tego, co wydawać się może niemierzalne, mianowicie zmian niepewności geopolitycznej i ich wpływu na gospodarkę. Okres przed 2001 rokiem nazywano w literaturze Wielkim Uspokojeniem (Great Moderation), bowiem niewielkie zmiany podstawowych wskaźników gospodarczych powodowały, że nie było większych problemów z prognozowaniem zjawisk makroekonomicznych. W przypadku prognozowania inflacji wystarczyło zajrzeć do podręcznika z finansów empirycznych lub ekonometrii stosowanej, aby dowiedzieć się, że ryzyko związane z takim prognozowaniem można ocenić przez obserwację jej zmienności i analizę czynników, które kształtowały ją w przeszłości. Noblista z ekonomii w 2003 roku, Robert Engle jeszcze w latach 80. przedstawił oryginalną metodę modelowania ekonometrycznego, które umożliwiało ocenę takiej zmienności.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Ptak-Iglewska: Biznes celowo gra z kaucjami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Grawitacji nie ma!
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Zbrojenia? Konkurencja, głupcze
Opinie Ekonomiczne
Henryk Zimakowski: Kiedy LOT odzyska samofinansowanie?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Gospodarka, głupcze. Dwa lata od wyborów z 15 października
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama