Reklama

Tata kocha niezmiennie Jaguara Land Rovera

Tata Motors zdementowała informacje prasowe, jakoby rozpatrywała różne opcje dla Jaguara Land Rovera mającego duże problemy. Podobno brytyjska grupa szykuje się do dużej inwestycji u siebie

Publikacja: 03.03.2019 15:59

Tata kocha niezmiennie Jaguara Land Rovera

Foto: Bloomberg

Największy w Indiach konglomerat rozpatruje różne opcje strategiczne dla brytyjskiego producenta aut segmentu premium, od sprzedaży mniejszościowego udziału po znalezienie partnera do spółki j. v., aby wspólnie projektować pojazdy i obniżyć koszty — podały agencja Bloomberga i Quintillon Media oraz indyjski kanał tv ET Now, z powołaniem się na anonimowych informatorów, bo rozmowy w tej sprawie są niejawne. Ich zdaniem, negocjacje z potencjalnymi doradcami są na wstępnym etapie, nie muszą doprowadzić do jakiejkolwiek transakcji.

Czytaj także: Jaguar wpędził Tatę w straty

„Nie ma prawdy w pogłoskach, że Tata Motors chce sprzedać udział w JLR i nie będziemy komentować dalej wszelkich spekulacji rynkowych" — stwierdza komunikat Tata Group. Rzeczniczka brytyjskiej firmy też nie chciała rozmawiać o zamiarach Tata.

Czytaj także: Szymański: Twardy brexit prawdopodobny jak nigdy dotąd

W ponad 10 lat po kupieniu obu brytyjskich marek interes nie okazał się wcale taki złoty, jak wyglądał na początku, Hindusi podali w styczniu o największej stracie kwartalnej w historii biznesu Indii wraz z odpisaniem 278,38 mld rupii (3,43 mld euro, 4,1 mld dolarów) na drastyczne obniżenie wartości aktywów kupionych wcześniej za 2,3 mld dolarów. W 2018 r. ich wartość szacowano na 6,2 mld dolarów.

Reklama
Reklama

Jaguar Land Rover boleśnie odczuł spadek sprzedaży w Chinach, odchodzenie klientów od napędu spalinowego i historyczny związek obu marek ze Zjednoczonym Królestwem, w którym niepokój wywołany brexitem wpłynął na popyt i skłonił innych do przenoszenia produkcji.

Tata nie chciałaby zrezygnować z kontroli nad JLR i może wybierze starania o zasilenie kapitałowe przez inwestorów — strategicznego partnera lub narodowego funduszu inwestycyjnego — cytuje Bloomberg krążącą opinię.

Problemy JLR nasiliły się w ostatnich miesiącach: sprzedaż w Chinach malała, grupa zapowiedziała w styczniu zmniejszenie zatrudnienia o 10 proc. z powodu spadku popytu. JLR podał w styczniu, że stara się o nowe źródła finansowania, bo nie ma dobrych warunków na rynku obligacji. Potrzebuje miliarda dolarów w ciągu 14 miesięcy na wykupienie części obligacji, zużywa też gotówkę na prace nad e-autami. Tata Motors uprzedziła, że JLR, poniesie roczną stratę operacyjną i nie osiągnie spodziewanej równowagi z powodu małej sprzedaży.

- W. Brytania to najważniejszy rynek dla JLR, a ten rynek ma wiele problemów z powodu brexitu. Przy tak silnych przeciwnych wiatrach grupa potrzebuje zmasowanych inwestycji, aby dotrwać do następnej poprawy na rynku — ocenia Deepesh Rathore z Emerging Markets Automotive Advisors w Londynie.

Tymczasem BBC podała, że JLR przygotowuje się do ogłoszenia inwestycji za kilkaset milionów funtów w W. Brytanii. Byłaby to rzadko spotykana obecnie dobra wiadomość dla sektora samochodowego, który notuje spadek sprzedaży, produkcji i inwestycji — stwierdził Reuter. Rzeczniczka firmy uznała tę wiadomość za spekulację.

Biznes
Akademia Leona Koźmińskiego wśród najlepszych szkół biznesu w Europie
Biznes
UOKiK ukarał Vectrę. Kwota jest porażająca
Biznes
EBC blokuje kredyt dla Ukrainy, wojna z chińszczyzną, strach OpenAI przed Google
Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama