Volkswagen będzie współpracować z Fordem

Volkswagen i Ford podpisały protokół umowy o współpracy w zakresie pojazdów  dostawczych i furgonetek, będą też razem pracować nad technologami e-aut i pojazdów autonomicznych na podstawie listu intencyjnego - ogłosił prezes Herbert Diess.

Aktualizacja: 15.01.2019 17:15 Publikacja: 15.01.2019 16:25

Volkswagen będzie współpracować z Fordem

Foto: Bloomberg

Umowa mieści się w ramach szerszego sojuszu ogłoszonego przez obie grupy na salonie w Detroit, bez przejmowania udziałów kapitałowych, a pozwoli im na miliardowe oszczędności Ich związek zacznie się od sprzedaży w 2023 r. vanów i furgonetek średniej wielkości.

Rozszerzonym sojuszem będzie kierować wspólny komitet z prezesami obu grup, dochodzi do niego wraz z rosnącą presją na globalnych producentów, by ograniczali koszty prac nad pojazdami elektrycznymi i autonomicznymi, a także nad technologią dostosowywania milionów pojazdów spalinowych, jakie  sprzedadzą w nadchodzących latach, do coraz surowszych norm emisji spalin.

Ford ujawni w najbliższych tygodniach więcej szczegółów o wpływie sojuszu na jego działalność w regionach, ale nie spodziewa się redukcji zatrudnienia w swych fabrykach - powiedział prezes Jim Hackett. Amerykanie będą projektować i produkować furgonetki średniej wielkości dla obu firm, a większe pojazdy dostawcze dla klientów europejskich, zaś VW opracuje i będzie produkować mniejszego vana. Takie pojazdy mogą powstawać w fabryce Forda w Turcji

Obie firmy szacują, że współpraca w zakresie pojazdów dostawczych i furgonetek da poprawę rocznego zysku operacyjnego brutto od 2023 r.

Obie firmy zastanawiały się nad współpracą wraz z narastaniem tarć handlowych USA-Chiny, które zmusiły do zdecydowania, gdzie należy produkować pojazdy dla Europy, Stanów i Chin. Spowolnienie na obu największych rynkach skłoniło je też do cięcia kosztów.

Związek z Volkswagenem jest ważną decyzją Hacketta, który przejął stery w Fordzie w maju 2017 po zwolnionym Marku Fieldsie z zadaniem przyspieszenia procesu decyzyjnego i redukcji kosztów. W ubiegłym tygodniu Ford zapowiedział zmniejszenie załogi o kilka tysięcy, zaprzestanie produkcji nierentownych pojazdów i możliwe  zamknięcie fabryk, by zmienić nierentowną działalność w Europie. Rząd Niemiec będzie z nim rozmawiać o planowanych cięciach załogi. Volkswagen zapowiedział w grudniu nowe oszczędności 3 mld euro, aby poprawić marżę zysku i zdobyć środki n e-auta i autonomiczne.

Umowa mieści się w ramach szerszego sojuszu ogłoszonego przez obie grupy na salonie w Detroit, bez przejmowania udziałów kapitałowych, a pozwoli im na miliardowe oszczędności Ich związek zacznie się od sprzedaży w 2023 r. vanów i furgonetek średniej wielkości.

Rozszerzonym sojuszem będzie kierować wspólny komitet z prezesami obu grup, dochodzi do niego wraz z rosnącą presją na globalnych producentów, by ograniczali koszty prac nad pojazdami elektrycznymi i autonomicznymi, a także nad technologią dostosowywania milionów pojazdów spalinowych, jakie  sprzedadzą w nadchodzących latach, do coraz surowszych norm emisji spalin.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii
Biznes
Futurystyczny projekt Arabii Saudyjskiej budzi kontrowersje. „Kazano zabijać”
Biznes
Sankcje działają. Miliarderzy wracają do Rosji, ale boją się nacjonalizacji
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Orły Rzeczpospolitej 2024 wybrane