Bolzano kupuje Solarisy na wodór

Solaris już sprzedał pierwsze wodorowe autobusy.

Aktualizacja: 31.05.2019 14:41 Publikacja: 31.05.2019 13:28

Bolzano kupuje Solarisy na wodór

Foto: materiały prasowe

Zanim doszło do oficjalnej prezentacji wodorowego Solarisa (przewidzianej na 9 czerwca w Sztokholmie), podpoznański producent już sprzedał 12 takich pojazdów do Bolzano. Będą dostarczone w 2021 roku wraz z 8-letnim serwisem. Wartość umowy przekracza 10 mln euro. 

12-metrowe autobusy Urbino 12 hydrogen spalają bezpłomieniowo wodór, który w ogniwie (dostarczonym przez kanadyjskiego Ballarda) łącząc się z tlenem z atmosfery produkuje energię elektryczną. 60-kilowatowe ogniwo zasila akumulatory litowo-jonowe typu High Power o pojemności 29,2 kWh, autobus wyposażony jest system odzyskiwania energii z hamowania.

Akumulatory ładowane są przez ogniwo lub z gniazdka elektrycznego. Dwa elektryczne silniki o mocy 125 kW każdy umieszczone są w tylnej osi. Klimatyzacja ma pompę ciepła, wykorzystującą ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.

Solaris przewiduje, że wodór przechowywany w butlach na dachu zapewni 350 km zasięgu. Bolzano już ma stację ładowania wodoru, używa również elektrycznych Solarisów.

Mateusz Figaszewski z Solarisa stwierdza, że w Europie rośnie zainteresowanie wodorowymi autobusami. – Także w Polsce mamy zapytania o samochody z takim napędem – podkreśla Figaszewski. Szacuje, że po europejskich miastach jeździ dwieście wodorowych autobusów (łącznie z Solarisami w Hamburgu i Rydze, które mają wodorowe przedłużacze zasięgu), a potencjał jest na co najmniej drugie tyle.

Popyt poważnie ograniczony jest przez wysoką cenę wodorowych pojazdów (nawet 4-krotnie większą od wersji z silnikiem diesla) oraz skromną sieć stacji ładowania wodoru. W Polsce stacje wodorowe zamierza wnieść w pobliżu rafinerii oraz w Warszawie Lotos. Obie mają stanąć w 2021 roku i dystrybuować wodór pochodzący z instalacji oczyszczającej. Lotos produkuje 13 ton wodoru na dobę, a po rozbudowie 16,5 tony. Stację sprzedaży wodoru ma Orlen, znajduje się ona w Niemczech.

Urbino 12 hydrogen otrzymał w marcu wyróżnienie czasopisma branżowego Busplaner w kategorii „Pojazd koncepcyjny”. W 2012 roku wyróżnienie nadane przez Busplaner w kategorii „Innowacja Roku” uzyskał elektryczny Urbino 8,9 LE, dwa lata później Urbino 18,75 electric, a w 2017 roku Urbino 12 electric w kategorii „Transport Publiczny”.

Autobusy na wodór wyprodukowały także Solbus i Ursus Bus. Solbus przejechał w regularnym ruchu miejskim w Niemczech i w Holandii ponad 32 tys. km, przy zużyciu 1 kg wodoru na 100 km.

Zanim doszło do oficjalnej prezentacji wodorowego Solarisa (przewidzianej na 9 czerwca w Sztokholmie), podpoznański producent już sprzedał 12 takich pojazdów do Bolzano. Będą dostarczone w 2021 roku wraz z 8-letnim serwisem. Wartość umowy przekracza 10 mln euro. 

12-metrowe autobusy Urbino 12 hydrogen spalają bezpłomieniowo wodór, który w ogniwie (dostarczonym przez kanadyjskiego Ballarda) łącząc się z tlenem z atmosfery produkuje energię elektryczną. 60-kilowatowe ogniwo zasila akumulatory litowo-jonowe typu High Power o pojemności 29,2 kWh, autobus wyposażony jest system odzyskiwania energii z hamowania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika