Reklama

Bolzano kupuje Solarisy na wodór

Solaris już sprzedał pierwsze wodorowe autobusy.

Aktualizacja: 31.05.2019 14:41 Publikacja: 31.05.2019 13:28

Bolzano kupuje Solarisy na wodór

Foto: materiały prasowe

Zanim doszło do oficjalnej prezentacji wodorowego Solarisa (przewidzianej na 9 czerwca w Sztokholmie), podpoznański producent już sprzedał 12 takich pojazdów do Bolzano. Będą dostarczone w 2021 roku wraz z 8-letnim serwisem. Wartość umowy przekracza 10 mln euro. 

12-metrowe autobusy Urbino 12 hydrogen spalają bezpłomieniowo wodór, który w ogniwie (dostarczonym przez kanadyjskiego Ballarda) łącząc się z tlenem z atmosfery produkuje energię elektryczną. 60-kilowatowe ogniwo zasila akumulatory litowo-jonowe typu High Power o pojemności 29,2 kWh, autobus wyposażony jest system odzyskiwania energii z hamowania.

Akumulatory ładowane są przez ogniwo lub z gniazdka elektrycznego. Dwa elektryczne silniki o mocy 125 kW każdy umieszczone są w tylnej osi. Klimatyzacja ma pompę ciepła, wykorzystującą ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.

Solaris przewiduje, że wodór przechowywany w butlach na dachu zapewni 350 km zasięgu. Bolzano już ma stację ładowania wodoru, używa również elektrycznych Solarisów.

Mateusz Figaszewski z Solarisa stwierdza, że w Europie rośnie zainteresowanie wodorowymi autobusami. – Także w Polsce mamy zapytania o samochody z takim napędem – podkreśla Figaszewski. Szacuje, że po europejskich miastach jeździ dwieście wodorowych autobusów (łącznie z Solarisami w Hamburgu i Rydze, które mają wodorowe przedłużacze zasięgu), a potencjał jest na co najmniej drugie tyle.

Reklama
Reklama

Popyt poważnie ograniczony jest przez wysoką cenę wodorowych pojazdów (nawet 4-krotnie większą od wersji z silnikiem diesla) oraz skromną sieć stacji ładowania wodoru. W Polsce stacje wodorowe zamierza wnieść w pobliżu rafinerii oraz w Warszawie Lotos. Obie mają stanąć w 2021 roku i dystrybuować wodór pochodzący z instalacji oczyszczającej. Lotos produkuje 13 ton wodoru na dobę, a po rozbudowie 16,5 tony. Stację sprzedaży wodoru ma Orlen, znajduje się ona w Niemczech.

Urbino 12 hydrogen otrzymał w marcu wyróżnienie czasopisma branżowego Busplaner w kategorii „Pojazd koncepcyjny”. W 2012 roku wyróżnienie nadane przez Busplaner w kategorii „Innowacja Roku” uzyskał elektryczny Urbino 8,9 LE, dwa lata później Urbino 18,75 electric, a w 2017 roku Urbino 12 electric w kategorii „Transport Publiczny”.

Autobusy na wodór wyprodukowały także Solbus i Ursus Bus. Solbus przejechał w regularnym ruchu miejskim w Niemczech i w Holandii ponad 32 tys. km, przy zużyciu 1 kg wodoru na 100 km.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama