Reklama

Bolzano kupuje Solarisy na wodór

Solaris już sprzedał pierwsze wodorowe autobusy.

Aktualizacja: 31.05.2019 14:41 Publikacja: 31.05.2019 13:28

Bolzano kupuje Solarisy na wodór

Foto: materiały prasowe

Zanim doszło do oficjalnej prezentacji wodorowego Solarisa (przewidzianej na 9 czerwca w Sztokholmie), podpoznański producent już sprzedał 12 takich pojazdów do Bolzano. Będą dostarczone w 2021 roku wraz z 8-letnim serwisem. Wartość umowy przekracza 10 mln euro. 

12-metrowe autobusy Urbino 12 hydrogen spalają bezpłomieniowo wodór, który w ogniwie (dostarczonym przez kanadyjskiego Ballarda) łącząc się z tlenem z atmosfery produkuje energię elektryczną. 60-kilowatowe ogniwo zasila akumulatory litowo-jonowe typu High Power o pojemności 29,2 kWh, autobus wyposażony jest system odzyskiwania energii z hamowania.

Akumulatory ładowane są przez ogniwo lub z gniazdka elektrycznego. Dwa elektryczne silniki o mocy 125 kW każdy umieszczone są w tylnej osi. Klimatyzacja ma pompę ciepła, wykorzystującą ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.

Solaris przewiduje, że wodór przechowywany w butlach na dachu zapewni 350 km zasięgu. Bolzano już ma stację ładowania wodoru, używa również elektrycznych Solarisów.

Mateusz Figaszewski z Solarisa stwierdza, że w Europie rośnie zainteresowanie wodorowymi autobusami. – Także w Polsce mamy zapytania o samochody z takim napędem – podkreśla Figaszewski. Szacuje, że po europejskich miastach jeździ dwieście wodorowych autobusów (łącznie z Solarisami w Hamburgu i Rydze, które mają wodorowe przedłużacze zasięgu), a potencjał jest na co najmniej drugie tyle.

Reklama
Reklama

Popyt poważnie ograniczony jest przez wysoką cenę wodorowych pojazdów (nawet 4-krotnie większą od wersji z silnikiem diesla) oraz skromną sieć stacji ładowania wodoru. W Polsce stacje wodorowe zamierza wnieść w pobliżu rafinerii oraz w Warszawie Lotos. Obie mają stanąć w 2021 roku i dystrybuować wodór pochodzący z instalacji oczyszczającej. Lotos produkuje 13 ton wodoru na dobę, a po rozbudowie 16,5 tony. Stację sprzedaży wodoru ma Orlen, znajduje się ona w Niemczech.

Urbino 12 hydrogen otrzymał w marcu wyróżnienie czasopisma branżowego Busplaner w kategorii „Pojazd koncepcyjny”. W 2012 roku wyróżnienie nadane przez Busplaner w kategorii „Innowacja Roku” uzyskał elektryczny Urbino 8,9 LE, dwa lata później Urbino 18,75 electric, a w 2017 roku Urbino 12 electric w kategorii „Transport Publiczny”.

Autobusy na wodór wyprodukowały także Solbus i Ursus Bus. Solbus przejechał w regularnym ruchu miejskim w Niemczech i w Holandii ponad 32 tys. km, przy zużyciu 1 kg wodoru na 100 km.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama