fbTrack

Medycyna i zdrowie

Naukowcy wydrukowali w 3D pierwsze unaczynione serce

Prof. Tal Dvir i efekt pracy jego zespołu
AFP
Pierwsze unaczynione serce wydrukowali na drukarce 3D izraelscy naukowcy. Powstało z komórek własnych pacjenta i specyficznych dla niego materiałów biologicznych.

Samo serce już wcześniej zostało wydrukowane w 3D. Nikomu dotąd jednak nie udało się wydrukować serca wraz z naczyniami krwionośnymi.

Jako pierwsi zrobili to naukowcy z uniwersytetu w Tel Awiwie. O swoim osiągnięciu poinformowali dziś, a dokumentacja ich pracy została opublikowana w piśmie "Advanced Science".

Do wydrukowania niemal gotowego do przeszczepu serca użyto komórek własnych pacjenta oraz tzw. bio-inków (ink - ang. atrament), specyficznych dla konkretnego pacjenta substancji złożonych z cukrów i białek, które można wykorzystać do druku skomplikowanych tkanek w technologii 3D.

Naukowcy na razie wydrukowali serce rozmiarami pasujące do królika, ale zapewniają, że tę samą technologię można wykorzystać do druku serca odpowiedniego dla człowieka. Pozostaje jeszcze "nauczyć" serce, by pracowało jak ludzkie.

W trakcie badań wydrukowane serca zostaną wszczepione zwierzętom, a na kolejnym, bardziej zaawansowanym etapie badań - ludziom.

- Mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych 10 lat w szpitalach pojawią się wyspecjalizowane drukarki, a procedury te będą wykonywane rutynowo - powiedział prowadzący badania prof. Tal Dvir.

Źródło: Jerusalem Post