fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Agora powalczy z UOKiK, Wirtualna Polska z Google’em

Fotorzepa/ Krzysztof Skłodowski
Wydawca „Wyborczej" i największy portal uważają, że najgorsze w tym roku za nimi. Wyzwań im jednak nie brak.

Agora i Wirtualna Polska Holding, dwie największe pod względem przychodów i kapitalizacji grupy mediowe notowane na warszawskiej giełdzie, przedstawiły wyniki za trzy kwartały br. oraz podzieliły się przewidywaniami, jak mogą wyglądać ich kolejne miesiące i 2021 r.

Choć ich przychody i zyski mocno spadły, kursy akcji obu spółek we wtorek rosły. Akcje Agory, wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej", właściciela sieci kin Helios i outdoorowego AMS, drożały o ponad 4 proc. i kosztowały nawet 6,72 zł, a wartość 100 proc. akcji grupy wróciła ponad próg 300 mln zł. Z kolei walory WPH drożały o około 3 proc. do 80 zł, co oznaczało wycenę internetowej grupy na poziomie 2,33 mld zł.

Grupa Agora zanotowała po trzech kwartałach br. blisko 30-proc. spadek przychodu (do 612 mln zł) i miała prawie 100 mln zł straty netto.

– Chcę bardzo mocno podkreślić, że po doświadczeniach II i III kwartału patrzymy na przyszłość grupy z większym optymizmem. Rynek zaczął się odbudowywać w tempie szybszym, niż zakładaliśmy – zapewniał dziennikarzy Bartosz Hojka, prezes Agory.

W III kwartale br. rynek reklamy w Polsce skurczył się według szacunków Agory o 3,1 proc., do 2,1 mld zł, a w ciągu dziewięciu miesięcy o 12 proc., do 6,1 mld zł. Prezes Agory podtrzymał założenia, że w całym 2020 r. rynek reklamy w Polsce spadnie o 8–12 proc.

Spółka jest obecna w wielu segmentach narażonych na silną zniżkę. Najmocniej w grupie Agory ucierpiały kina Helios. Z powodu decyzji administracyjnych i braku repertuaru o kilkadziesiąt procent spadły im wpływy reklamowe, a także wpływy ze sprzedaży biletów i przekąsek.

Multipleksy walczą wprawdzie o dodatkowe wsparcie państwa, ale na razie nie zanosi się na to, aby miały wygrać tę batalię.

Nie jest pewne, jak potoczą się dalej losy przejęcia kontrolnego pakietu w Eurozecie, do którego należy Radio Zet. We wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oficjalnie poinformował o zastrzeżeniach wobec tej koncentracji. Zdaniem UOKiK negatywnie wpłynie ona na konkurencję na radiowym rynku, zarówno lokalnym, jak i krajowym. – Mamy poczucie, że prawo antymonopolowe zostało zastosowane z dużą dozą twórczej ekstrawagancji – ocenił Hojka.

Na reklamowym rynku na plusie jest tylko internet. W ciągu dziewięciu miesięcy na to medium przeznaczono o 2,5 proc. więcej niż w 2019 r. – szacuje Agora. Mimo tego (przez serwisy turystyczne) WPH ma w tym roku niższe przychody i zyski. – Nie zdradzę wielkiej tajemnicy, gdy powiem, że IV kwartał jest mocny – powiedział Jacek Świderski, prezes WPH. Według niego grupa ma produkt, który pomoże jej w walce o e-sklepy z Google'em.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA