Reklama
Rozwiń
Reklama

Wyniki Agory w II kwartale 2016: tęsknota za „Wiedźminem"

Słabsze od prognoz analityków okazały się wyniki finansowe Grupy Agora w II kwartale br. Straty właściciela kin Helios i „Gazety Wyborczej" były wyższe niż mówiły prognozy analityków.

Aktualizacja: 12.08.2016 11:22 Publikacja: 12.08.2016 09:43

Słabsze od prognoz analityków okazały się wyniki finansowe Grupy Agora w II kwartale br. Straty właś

Słabsze od prognoz analityków okazały się wyniki finansowe Grupy Agora w II kwartale br. Straty właściciela kin Helios i „Gazety Wyborczej" były wyższe niż mówiły prognozy analityków.

Foto: Fotorzepa/Krzysztof Skłodowski

Giełdowa grupa nie ukrywa, że brak projektów o skali „Wiedźmin 3" osłabił jej wyniki. Silne spadki wpływów reklamowych odczuwa jej flagowy dziennik. Zarząd mocno ściął prognozy dla tego segmentu rynku.

296,2 mln zł, o 1,2 proc. więcej niż rok wcześniej wyniosły skonsolidowane przychody Agory w II kwartale 2016 r. Były tym samym o 2,7 proc. wyższe niż średnia prognoz analityków ankietowanych przez PAP. EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację kinowo-mediowej grupy wyniosła 22,9 mln zł, spadając o 32 proc. rok do roku. Była też nieco niższa (o 4,3 proc.) od prognoz specjalistów.

Natomiast strata operacyjna i netto, liczone w pojedynczych milionach złotych już zauważalnie głębsze niż sądzili analitycy. Strat operacyjna grupy wyniosła 1,3 mln zł (prognoza mówiła o milionie straty), a strata netto 5,1 mln zł wobec prognozy mówiącej o 3,1 mln zł na minusie.

Przychody grupy Agory rosły za sprawą wyższych wpływów reklamowych w segmentach reklamy zewnętrznej, Internetu i radia, usługom poligraficznym dla klientów zewnętrznych, ale przede wszystkim – podkreśla firma – w segmencie kinowym, za sprawą wyższej frekwencji w sieci Helios.

W sumie wpływy reklamowe grupy były jednak niższe niż rok temu o 0,7 proc. i wyniosły 150,5 mln zł.

Reklama
Reklama

Bardzo silnie tąpnęły wpływy segmentu prasowego, w którym prym wiedzie „Gazeta Wyborcza", silnie opozycyjna wobec obecnego rządu, co mogło przełożyć się także na ekspozycję reklam spółek skarbu państwa w dzienniku.

Przychody reklamowe gazety spadły w II kw. br. o 21,3 proc., a w „Metrocafe.pl" o 12 proc., przy szacowanym przez Agorę spadku całego sektora w Polsce o 16 proc. Na plusie były czasopisma, które zanotowały 3,1-proc. wzrost wpływy reklamowych. W sumie segment prasowy zanotował 73,8 mln zł przychodów (spadek o 8,2 proc. rok do roku) i odpowiadał za niecałą 1 obrotów grupy. Był przy tym rentowny.

Coraz istotniejszy staje się segment łączący film i książki, który – za sprawą dobrej passy kin – zanotował tylko nieznaczny spadek przychodów (o 0,6 proc. do 70,7 mln zł).

Składające się nań przychody ze sprzedaży wydawnictw Agory wyniosły 34,2 mln zł, o 4,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Tu zarząd przypomina, że rok temu firma dystrybuowała grę „Wiedźmin 3: Dziki Gon", która dała Agorze 14,9 mln zł przychodu. W tym roku, w drugim kwartale wpływy ze sprzedaży gry i dodatków do niej wyniosły już tyko 6,9 mln zł.

„W związku ze wzrostem kosztów operacyjnych Grupy oraz brakiem projektów o skali zbliżonej do gry EBITDA Grupy Agora w 2 kwartale 2016 r. wyniosła 22,9 mln zł, a strata operacyjna na poziomie EBIT 1,3 mln zł" – podał zarząd kierowany przez Bartosza Hojkę.

Strata netto Grupy to 5,5 mln zł, a strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej 5,1 mln zł.

Reklama
Reklama

Kina Helios zanotowały wprawdzie w omawianym okresie większy wzrost frekwencji niż cały rynek podążający w stronę kolejnego rekordu i spory wzrost przychodów.

Liczba biletów sprzedanych do wszystkich kin w Polsce zwiększyła się o blisko 10,9 proc. – podaje Agora, co oznacza, że sprzedało się 8,4 mln biletów. Helios sprzedał zaś 1,7 mln biletów, o 13,4 proc. więcej niż w II kw. ub.r.

Jak wynika z prezentacji dla inwestorów, zarząd Agory zmodyfikował swoje prognozy dla rynku reklamy w Polsce na 2016 r. Wcześniej zakładał, że urośnie on o 3-5 proc., obecnie uważa, że wzrost może być niższy: w przedziale 2-4 proc.

Słabiej zachowają się zdaniem grupy wpływy z reklamy telewizyjnej rynku oraz w dziennikach. Wcześniej zarząd spółki szacował, że wpływy stacji telewizyjnych urosną o 4-6 proc., obecnie zakłada 2-4 proc. wzrost. W przypadku dzienników rewizja jest najsilniejsza. Wcześniejsza prognoza mówiła o 9-12-proc. spadku. Obecna aż o 16-19-proc. obniżce.

Media
Wolność prasy zagrożona? Pentagon zmienia politykę, dziennikarze protestują
Media
Duży atak hakerski na użytkowników platformy Discord. Mogły wyciec dane 70 tys. osób
Media
Analityk dołożył swoje 10 groszy do Cyfrowego Polsatu. Kurs mocno w górę
Media
„Rzeczpospolita” rozwija PRO.RP.PL. Rusza nowa sekcja „Podatki”
Media
Nielegalny streaming kwitnie. A mundial przyniesie erupcję piractwa
Reklama
Reklama