Angielska liga piłkarska na szwedzkiej platformie internetowej. Czy tylko?

Platformy internetowe coraz częściej wygrywają walkę o widza płatnej telewizji. To nie Canal+, ale właściciel serwisu Viaplay pokaże mecze Premier League.

Publikacja: 07.07.2021 21:00

Angielska liga piłkarska na szwedzkiej platformie internetowej. Czy tylko?

Foto: Adobe Stock

Szwedzka grupa Nordic Entertainment, właściciel platformy streamingowej Viaplay, wygrała przetarg na prawa do transmisji rozgrywek angielskich drużyn z górnej półki – Premier League – na kolejnych kilku rynkach, w tym w Polsce. Pokonała Canal+ Polska w starciu o treści, do których oglądania na satelitarnej platformie byli przyzwyczajeni jej widzowie. Umowa dotyczy lat 2022–2028.

– Ruch NENT Group znacząco podnosi atrakcyjność ich platformy Viaplay na kolejne lata, zwiększając prawdopodobieństwo jej komercyjnego sukcesu w Polsce. Jednocześnie pogarsza zakres oferty Canal+, co może mieć wpływ zarówno na wybory konsumentów, jak i na ceny przyszłych dystrybucji praw sportowych w Polsce – uważa Marcin Nowak, analityk Ipopemy Securities.

– Braliśmy udział w przetargu i wykorzystaliśmy wszystkie dostępne możliwości w celu zabezpieczenia tych praw – mówi Piotr Kaniowski, rzecznik Canal+ Polska. – Niemniej rynek praw do transmisji sportowych to jeden z bardziej konkurencyjnych, również cenowo, obszarów biznesowych. Z tego powodu każdego roku obserwujemy, jak prawa sportowe przepływają pomiędzy największymi nadawcami czy platformami streamingowymi – dodaje.

– Utrata praw do Premier League jest oczywiście bolesna, jednak całościowo nadal posiadamy unikalną ofertę dla zróżnicowanego widza – zapewnia rzecznik.

Przypomina, że w 2020 r. firma zapewniła sobie prawa do transmisji WTA Tour z meczami Igi Świątek (do 2026 r.) i francuskiej Ligue 1 (do zakończenia sezonu 2023/2024). Dysponuje też prawami do transmisji hiszpańskiej LaLiga (do końca sezonu 2025/2026). W portfolio ma także prawa do transmisji wyścigów na żużlu (PGE Ekstraliga i eWinner). Platforma pokazuje nadal rozgrywki PKO BP Ekstraklasy, NBA i mecze Ligi Mistrzów UEFA oraz Serie A dzięki dostępowi do kanałów innych nadawców.

– Stale pracujemy również nad tym, aby poszerzać ofertę atrakcyjnych wydarzeń sportowych dostępnych dla widzów Canal+ – zapewnia Kaniowski. Nie zdradza, czy firma zamierza się starać o sublicencje od NENT Group. Przedstawiciele szwedzkiej grupy przyznają, że sublicencji mogą udzielić, ale zapewniają, że priorytetem jest własny serwis internetowy.

Platforma Viaplay ma ruszyć w Polsce 3 sierpnia i być dostosowana do systemów i urządzeń wielu producentów równocześnie. Jej oferta ciągle się rozrasta. Abonament kosztować ma 34 zł miesięcznie.

Płatne platformy streamingowe (SVoD) coraz silniej podgryzają tradycyjne platformy płatnej telewizji.

W Polsce zyskują coraz większe rzesze widzów. Według badania IR Center Multiscreening 7 – Świat Nowych Mediów 2020 64 proc. ankietowanych internautów deklarowało w ub.r., że posiada konto w serwisie VoD. Przybywa też osób płacących za takie platformy – mówią inne badania, przeprowadzone przez ośrodek Kantar na zlecenie TVN/Discovery.

Grupa unikających płatnych usług wideo w ostatnich latach mocno się skurczyła. O ile w 2018 r. 47 proc. użytkowników serwisów VoD nie opłacało subskrypcji, o tyle w I kw. br. odsetek ten spadł do 20 proc.

Osoby, które już płacą za tego typu serwisy, wydają na nie natomiast coraz więcej: w I kw. br. średnio 37,8 zł, podczas gdy w tym samym okresie 2020 r. – 34,4 zł.

To samo badanie, pokazane podczas czerwcowego Forum IAB, dowodzi, że osoby posiadające subskrypcję VoD rzadko planują zmiany czy rezygnację lub dokupienie kolejnej usługi. 74 proc. badanych oceniło, że zmian nie planuje. Najczęściej oglądamy VoD na laptopie i w smartfonie. We wzrostowym trendzie jest smart TV.

Szwedzka grupa Nordic Entertainment, właściciel platformy streamingowej Viaplay, wygrała przetarg na prawa do transmisji rozgrywek angielskich drużyn z górnej półki – Premier League – na kolejnych kilku rynkach, w tym w Polsce. Pokonała Canal+ Polska w starciu o treści, do których oglądania na satelitarnej platformie byli przyzwyczajeni jej widzowie. Umowa dotyczy lat 2022–2028.

– Ruch NENT Group znacząco podnosi atrakcyjność ich platformy Viaplay na kolejne lata, zwiększając prawdopodobieństwo jej komercyjnego sukcesu w Polsce. Jednocześnie pogarsza zakres oferty Canal+, co może mieć wpływ zarówno na wybory konsumentów, jak i na ceny przyszłych dystrybucji praw sportowych w Polsce – uważa Marcin Nowak, analityk Ipopemy Securities.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji