Telewizja pozostanie najsilniejszym medium reklamowym – przewiduje agencja mediowa Zenith. Według jej prognoz, opublikowanych, zanim telewizje zaprosiły do rozmów o budżetach reklamowych w 2019 r., wartość polskiego rynku reklamowego wzrośnie w tym roku o 4,2 proc., do 7,92 mld zł, czyli wolniej niż w ubiegłym roku. W podobnym tempie rosnąć ma globalny rynek reklamowy, który zmieniają technologiczni giganci. Eksperci firmy Kantar przewidują, że globalne marki będą coraz częściej budować przekaz w oparciu o dane nie tylko o tym, co robimy, ale także o tym, co mówimy, korzystając z wyposażonych w technologie głosowe i sztuczną inteligencję wyszukiwarek internetowych, mediów społecznościowych czy inteligentnych głośników, takich jak Alexa firmy Amazon.
Przejęcia wzmacniają
Zapowiada się kolejny dobry rok dla tradycyjnej telewizji linearnej w Polsce, której wpływy reklamowe w 2018 r. mogły urosnąć o ok. 8 proc. w porównaniu z przychodami rok wcześniej. Pierwsze doniesienia po przetargach największych nadawców mówią o kolejnej, częściowo udanej, próbie podnoszenia cen emisji reklam.
Podwyżkom sprzyja konsolidacja telewizyjnego rynku. W minionym roku Discovery sfinalizowało przejęcie Grupy TVN. Z kolei Grupa Cyfrowego Polsatu kupowała udziały w stacjach tematycznych Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych oraz przejęła kontrolę nad Eleven Sports. Konsolidacja następowała także wśród mniejszych nadawców.
W konsekwencji udział Discovery/TVN w widowni III kw. ub.r. wzrósł rok do roku do 27,1 proc. z 26,8 proc. rok wcześniej, co dawało Amerykanom pierwsze miejsce przed grupą Zygmunta Solorza (25,1 proc.) i Telewizją Polską (20,8 proc). 2019 r. może przynieść kolejne ruchy. Swoich planów nie zdradza Dariusz Dąbski, szef trzeciej pod względem widowni prywatnej stacji Telewizja Puls.
Technologie w służbie reklamodawców
Elementem wspierającym wzrost nakładów na reklamę w telewizji będzie rozwój oferty naziemnej telewizji cyfrowej. Po tym jak TVP i Emitel podpisały porozumienie w sprawie obecności kanałów publicznego nadawcy na tzw. ósmym multipleksie (MUX8) cyfrowej telewizji naziemnej, 2019 rok może być rokiem przyspieszonego wzrostu popularności tej platformy. Tym bardziej że w ramach porozumienia EmiTel zobowiązał się szerzej informować widzów o tym, co zrobić, aby na ekranie telewizora pojawiły się programy z MUX8.