Spadki wyników Wirtualnej Polski mniejsze niż oczekiwano

Zarząd Grupy WPH spodziewa się w kolejnych kwartałach słabszych wyników po internetowych serwisach finansowych, a lepszych po motoryzacji i nieruchomościowych. Milczy ws. Wakacje.pl i perspektyw innych serwisów turystycznych.

Aktualizacja: 25.08.2020 15:12 Publikacja: 25.08.2020 15:08

Spadki wyników Wirtualnej Polski mniejsze niż oczekiwano

Foto: materiały prasowe

Wirtualna Polska Holding w II kwartale br. będącym pod wpływem epidemii COVID-19 i obostrzeń wprowadzonych przez rząd zanotowała 111 mln zł przychodu, 12,6 mln zł zysku operacyjnego i 7,84mln zł zysku netto. Wyniki te były odpowiednio o 37,8 proc., 60,6 proc. i 7,4 proc. niższe niż przed rokiem. Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) wyniosła 32,8 mln zł, spadając o 36 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w II kw. 2019 r.

Przychody były niższe niż mówiła średnia prognoz biur maklerskich ankietowanych przez „Rzeczpospolitą” (spodziewano się 119 mln zł), ale EBITDA i wynik netto wyższe. Średnia prognoz biur wskazywała na 28,8 mln zł EBITDA i 4,9 mln zł zysku netto.

Kurs akcji WPH rośnie dziś na giełdzie w Warszawie. Przed południem papier kosztował już 72,8 zł, o 4 proc. więcej niż w poniedziałek.

– Skutki ograniczeń i zamknięcie granic odczuliśmy głównie w turystyce zagranicznej. Wyłączając stratę spółki Wakacje.pl, Grupa osiągnęła w drugim kwartale solidny wzrost EBITDA w wysokości 14 proc. rok do roku - cytuje spółka prezesa Jacka Świderskiego w komunikacie prasowym.

W tym samym komunikacie dziękuje on pracownikom WPH. - Specjalne podziękowania należą się naszej części mediowej, kierowanej przez wiceprezes Joannę Pawlak, która jako najsilniejsza spółka w Grupie wspierała finansowo słabszych. Mimo fizycznego dystansu, bez wątpienia byliśmy w tym kwartale bliżej siebie niż kiedykolwiek wcześniej – stwierdził Świderski.

Przychody grupy WPH spadły w II kwartale w segmencie online, przy czym jak podano w sprawozdaniu działalność reklamowo-wydawnicza zanotowała wpływy podobne jak przed rokiem.

Głównym źródłem niższych przychodów były – choć grupa nie wskazuje skali i wyników tych podmiotów - firmy turystyczne (Wakacje.pl, Nocowanie.pl), pośrednicy w sprzedaży odzieży (Domodi.pl) i usług finansowych.

W sumie w całym pierwszym półroczu jej przychody były niższe niż przed rokiem o 22,3 proc. i wyniosły 260,8 mln zł, zysk operacyjny skurczył się o 44,4 proc. do 30,9 mln zł, a zysk netto spadł o 33,9 proc. do 15 mln zł.

Zarząd WPH podkreśla w komunikacie, że dodatnie wyniki półrocza wypracowano mimo że za sprawą epidemii Wakacje.pl nie mogły prowadzić biznesu.

EBITDA segmentu online obciążyły o 7,9 mln zł jednorazowe zdarzenia: koszty restrukturyzacji zatrudnienia w Wakacje.pl i Domodi.pl i akwizycji (5,9 mln zł), doradców przy refinansowaniu długu, zastosowanie wyższej stawki VAT od projektów architektonicznych, w których zamawianiu pośredniczy grupa (0,9 mln zł) i niegotówkowy koszt programu opcji pracowniczych (1,3 mln zł).

Na wyniki wpływ miało także przeszacowanie udziałów i opcji zwiększenia zaangażowania w spółkach esky.pl i Teroplan. W sumie działania te obniżyły półroczne wyniki grupy WPH o 2,5 mln zł. WPH planuje przy tym sprzedać esky.pl i przekwalifikowała aktywa związane z tą działalnością do przeznaczonych na sprzedaż. To oznacza, że wyniki tej firmy nie są konsolidowane w rachunku zysków i strat.

W kolejnych kwartałach menedżerowie WPH spodziewają się spadku przychodów i EBITDA serwisów pośredniczących w sprzedaży usług finansowych (Totalmoney.pl). Nie wykluczają, że grupa skorzysta na większym zainteresowaniu zakupem domów i ich urządzaniu. Motoryzacyjny serwis Superauto24.pl ma notować lepsze wyniki niż w 2019 r. w każdym z kwartałów. Przyczynić się do tego może większe zainteresowanie dealerów aut internetowym kanałem dotarcia do klientów.

Jakie są perspektywy dla turystycznych serwisów grupy w kolejnych okresach zarząd w sprawozdaniu nie precyzuje. Wylicza jedynie działania, jakie podjął aby je wspomóc.

Pod koniec ub. tygodnia WPH odwołała dzisiejszą konferencję z dziennikarzami „z przyczyn technicznych”.

Wirtualna Polska Holding w II kwartale br. będącym pod wpływem epidemii COVID-19 i obostrzeń wprowadzonych przez rząd zanotowała 111 mln zł przychodu, 12,6 mln zł zysku operacyjnego i 7,84mln zł zysku netto. Wyniki te były odpowiednio o 37,8 proc., 60,6 proc. i 7,4 proc. niższe niż przed rokiem. Zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) wyniosła 32,8 mln zł, spadając o 36 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w II kw. 2019 r.

Przychody były niższe niż mówiła średnia prognoz biur maklerskich ankietowanych przez „Rzeczpospolitą” (spodziewano się 119 mln zł), ale EBITDA i wynik netto wyższe. Średnia prognoz biur wskazywała na 28,8 mln zł EBITDA i 4,9 mln zł zysku netto.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji