Są chętni na Alitalię

Brytyjski EasyJet i amerykańska Delta wyraziły gotowość przejęcia udziałów w Alitalii. Wcześniej ofertę złożyły włoskie koleje - Ferrovie dello Stato

Publikacja: 04.11.2018 14:37

Są chętni na Alitalię

Foto: Bloomberg

Kilku udziałowców linii, która kosztowała już włoskich podatników 10 mld euro, może być rzeczywiście dobrym pomysłem. EasyJet ma doświadczenie jak zarabiać na lataniu po Europie, Delta jest silna nie tylko w krajowych połączeniach w Stanach Zjednoczonych, ale i w lotach długodystansowych. Trudnym partnerem w tym układzie może się okazać kolej.

Czytaj także: Włosi potrzebują czasu na ocenę ofert na Alitalię

Szybkie wybranie potencjalnego nowego właściciela jest o tyle ważne, że linia jest w fatalnej sytuacji finansowej, bo wart 900 mln euro państwowy kredyt pomostowy wygasa w grudniu 2018.

Jeszcze do niedawna wydawało się, że dojdzie przynajmniej do bliskiej współpracy włoskiego przewoźnika i Lufthansy. Wcześniej Niemcy mówili nawet o możliwości przejęcia przez Grupę LH udziałów w Alitalii. Ale Lufthansa ma teraz inne problemy, bo okazało się, że lato 2018 pełne opóźnień oraz trudniejsze, niż sądzono przejęcie floty Air Berlin pogorszyło wyniki finansowe Grupy LH. A prezes Carsten Spohr nie ukrywał, że nie jest mu po drodze z z rządem, jako udziałowcem.

Wcześniej Alitalią zainteresowany był WizzAir oraz Grupa Air France/KLM.

Ze swojej strony rząd włoski nie ukrywa, że najbardziej interesujący jest dla niego inwestor branżowy. Easy Jet ujawnił, że złożył swoją ofertę inwestycji w zrestrukturyzowaną Alitalię, zaś informacja z Delty, która z powodzeniem już zainwestowała w kilku zagranicznych przewoźników jest znacznie bardziej enigmatyczna i mówi o „badaniu możliwości współpracy w przyszłości".

Alitalia została postawiona w stan likwidacji po tym, jak właściciel 49 proc. akcji – linia Etihad z Abuz Zabi odmówiła dalszego finansowania po tym, jak pracownicy Alitalii odrzucili opcję zwolnienia 1,6 tys z liczącej 12,5 tys. załogi w zamian za dokapitalizowanie w wysokości 2 mld euro. Etihad , który był także udziałowcem uziemionego ponad rok temu Air Berlin, poniósł już z tego powodu 1,5 mld euro strat, a prezes tej linii, James Hogan stracił stanowisko.

Z kolei dla Delty Alitalia, mimo ewidentnych kłopotów finansowych, nadal jest ważnym partnerem w atlantyckim joint-venture. Z kolei według Easy Jeta włoska siatka Alitalii doskonale pasuje do jego modelu biznesowego. Gdyby jednak się okazało, że oferta ze strony włoskich kolei jest poważna, to dla EasyJeta byłaby to bardzo zła wiadomość, bo szybka kolej pozostaje mocnym konkurentem dla krótkich połączeń lotniczych.

Kilku udziałowców linii, która kosztowała już włoskich podatników 10 mld euro, może być rzeczywiście dobrym pomysłem. EasyJet ma doświadczenie jak zarabiać na lataniu po Europie, Delta jest silna nie tylko w krajowych połączeniach w Stanach Zjednoczonych, ale i w lotach długodystansowych. Trudnym partnerem w tym układzie może się okazać kolej.

Czytaj także: Włosi potrzebują czasu na ocenę ofert na Alitalię

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów