Pion konkurencji UE zezwolił Paryżowi na zasilenie narodowego przewoźnika sumą 4 mld euro, ale Air France musi odstąpić konkurentom 18 slotów startów i lądowań dziennie na lotnisku Orly. Przekazanie slotów będzie ograniczone do samolotów bazowanych na tym lotnisku i załóg zatrudnionych na miejscowych umowach na warunkach wynegocjowanych z władzami Francji. — To był jeden ze spornych punktów w negocjacjach. My nie chcemy żadnego dumpingu socjalnego — ujawnił minister gospodarki Bruno Le Maire. — Były to długie i trudne negocjacje — przyznał; Bruksela żądała początkowo oddania 24 slotów, podobnie jak w przypadku Lufthansy we Frankfurcie i Monachium.
„Pomoc publiczna zależy zwłaszcza od zapewnienia, że francuski skarb państwa zostanie odpowiednio wynagrodzony, a linia i jej udziałowcy nie skorzystają nienależnie na tej operacji. To daje konkurencyjnym przewoźnikom szansę rozwijania działalności na tym lotnisku, zapewni uczciwe ceny i zwiększy wybór europejskim konsumentom. Dopóki ta rekapitalizacja nie zostanie zwrócona w 100 procentach, Air France i jej spółka podlegają zakazowi wypłat dywidendy" — wyjaśniła w komunikacie Margrethe Vestager.
Nowy pakiet 4 mld euro nie oznacza nowej gotówki: państwowa pożyczka zatwierdzona w maju 2020 zostanie zamieniona na instrument kapitału hybrydowego 3 mld euro, a miliard euro będzie pochodzić z emisji nowych akcji dostępnej dla innych inwestorów.
Francuski skarb państwa dostał zgodę na podwyższenie udział w AF-KLM z 14,3 do 29,9 proc. — To dobra wiadomość dla Air France i dla Francuzów — stwierdził minister Le Maire w rozgłośni France Inter. „Skarb państwa Francji nie zamierza poprzez tę operację mieć więcej niż 29,9 proc. w grupie AF-KLM, ani przejmować nad nią kontroli" — oświadczyły rządy Francji i Holandii. Holenderski partner KLM nie skorzysta z tej pomocy. Zasilenie Air France oznacza, że udział skarbu państwa w AF-KLM zmaleje z 14 do 9,3 proc., rząd w Hadze zgodził się na to — podał minister finansów Wopke Hoekstra. Jego rząd zbada „warunki, na jakich może dojść do rekapitalizacji KLM i udziału w tym skarbu państwa".
To druga już pomoc publiczna dla AF, w 2020 r. Francja przyznała linii 7 mld euro, rząd Holandii przyznał KLM 3,4 mld pożyczek i gwarancji pożyczkowych.