fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

To już naprawdę koniec Alitalii

Bloomberg
Włoski rząd podpisał dekret, na mocy którego powstała nowa linia lotnicza, która zostanie spadkobiercą Alitalii. Na razie oficjalnie nazywa się Newco, ale minister transportu, Paola de Micheli ujawniła, że nowa nazwa, to ITA.

Alitalia stała się kolejną ofiarą kryzysu w lotnictwie cywilnym, jaki spowodowała pandemia koronawirusa. Jest to jednak spektakularny upadek przewoźnika z 74-letnią historią. 49 proc udziałów miał w nim Etihad z Abu Zabi. Linia w tej chwili ma w swojej flocie 101 samolotów, a jej główną bazą było rzymskie lotnisko Fiumicino.

— To będzie nowy przewoźnik, ambasador Włoch na całym świecie. - Właśnie powstała nasza nowa linia lotnicza, która będzie jednym z liderów na rynku lotniczym Europy i na świecie - zapowiada Paola De Micheli w rozmowie z „Il Messagero”. Przekonywała jednocześnie, że nowy przewoźnik całkowicie zerwie z nieudaną przeszłością, a jego głównym zadaniem będzie doprowadzenie do nowego otwarcia i odrodzenia włoskiej turystyki. Rządowy dekret został podpisany przez ministra finansów, Roberto Gualtieri, szef resortu ekonomii, Stefano Patuanelli i minister pracy Nunzia Catalfo.

Powstanie ITA jest zaskoczeniem. Powszechnie sądzono, że Włosi po raz kolejny ożywią Alitalię, poszukają pieniędzy. I wszystko wskazywało, że rzeczywiście tak będzie. Tyle że rząd nie był w stanie znaleźć chętnych inwestorów, nie powstało więc konsorcjum. W tej sytuacji zdecydowano, że najlepszym wyjściem będzie stworzenie zupełnie nowej linii lotniczej.

— Stworzenie Newco będzie pierwszym krokiem do powstania nowego przewoźnika, który będzie w stanie konkurować na międzynarodowym rynku — zapowiada minister finansów. I nie ukrywa swoich nadziei, że nowy zarząd będzie w stanie stworzyć odpowiednią strategię, która będzie solidna i możliwa do realizacji. W zarządzie nowego przewoźnika dyrektorem generalnym będzie Fabio Maria Lazzerini, a prezesem został Francesco Caio.

Minister gospodarki, Stefano Patuanelli nie ukrywa, że kryzys w transporcie lotniczym, zmusił rząd od uważnego przyjrzenia się sytuacji i zastanowienia się, w jaki sposób doprowadzić do powstania skutecznego i silnego przewoźnika. — Potrzebujemy linii lotniczej, która będzie w stanie dopomóc Włochom w powrocie do rozwoju — mówił Patuanelli.

Decyzja o zamknięciu Alitalii i stworzenia nowego narodowego przewoźnika została dobrze przyjęta przez pracowników. „Ostatecznie po tylu miesiącach wreszcie mamy jakieś efekty” - napisali w oświadczeniu związkowcy z Uilasporti, a ich koledzy z FIT-CISL zapowiadają: — Tym razem wszystko nie może pójść jak zawsze. Wiadomo jednak, że wszystkich teraz czeka wielka praca. Potrzeba pieniędzy, samolotów, pracowników. ITA ma rzeczywiście zaczynać zupełnie od zera.

Włoski rząd od 11 lat starał się ratować Alitalię. Zmieniały się zarządy, powstały 3 plany restrukturyzacji. Żaden nie był wstanie pomóc przewoźnikowi. Obecny plan powstania Newco, a potem ITA musi jeszcze zostać zatwierdzony przez Unię Europejską.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA