fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

Największa linia Ameryki Południowej LATAM bankrutuje

Materiały prasowe
Jest to największy upadek linii lotniczej na świecie. Brazylijsko-chilijski LATAM wystąpił do amerykańskiego sądu upadłościowego o ochronę przed wierzycielami.

Linia ma swoje filie w Peru, Kolumbii, Ekwadorze oraz w USA. Jest to druga lotnicza ofiara kryzysu Covid-19 na tym kontynencie. Wcześniej zbankrutowała kolumbijska Avianca.

Pandemia Covid-19 tak drastycznie pogorszyła sytuację finansową LATAM, że zarząd nie miał innego wyjścia, jak skorzystanie z amerykańskiej ustawy Chapter 11, która chroni go przed wierzycielami w Stanach Zjednoczonych. A tam ma ich najwięcej. Linia w ostatni weekend zaczęła się przygotowywać do wznowienia działalności po uziemieniu 95 proc. floty w okresie marzec-maj. Na lipiec planowano już wznowienie przynajmniej 18 proc. operacji. Te plany pokrzyżował prezydent USA, Donald Trump, który w obawie przed rozprzestrzenianiem się Covid-19 zawiesił ruch lotniczy dla cudzoziemców między Brazylią a USA, głównymi rynkami LATAM.

LATAM bronił się przed bankructwem przez wiele dni. — Wprowadziliśmy w życie wiele posunięć oszczędnościowych, aby jakoś przetrwać tę nadzwyczajną sytuację w branży. Ale wystąpienie o ochronę przed wierzycielami wydaje się w tej chwili najwłaściwszym rozwiązaniem – tłumaczył decyzję prezes LATAM, Roberto Alvo. Skorzystanie z Chapter 11, co oznacza procedurę upadłościową umożliwiającą głęboką restrukturyzację firmy , ale w tym samym czasie linia może nadał wykonywać operacje lotnicze. W przypadku LATAM pozostawiono bez zmian funkcjonowanie baz w Brazylii, Argentynie i Paragwaju. 

Czytaj także:  Pomoc dla Lufthansy idzie do Brukseli. Stawka to 9 mld euro 

Największym akcjonariuszem brazylijsko-chilijskiego przewoźnika są amerykańskie Delta Airlines, które rok temu zapłaciły 2,25 mld dolarów za 20-procentowy pakiet akcji i w ten sposób umocniły się w Ameryce Łacińskiej. Ale jest bardzo mało prawdopodobne, aby teraz amerykański przewoźnik, który sam skorzystał z pomocy państwa, mógł oddać Brazylijczykom i Chilijczykom część pieniędzy, jakie otrzymał od amerykańskich podatników. Zapewnione jest natomiast finansowanie ze strony innych akcjonariuszy, w tym rodzin Cueto i Amaro oraz Qatar Airways, którzy łącznie są gotowi wesprzeć linię kwotą 900 mln dol. 

W komunikacie wydanym po ogłoszeniu upadłości LATAM pisze: „Będziemy także bardzo wdzięczni, gdyby także inni akcjonariusze byli gotowi wesprzeć nas finansowo, oczywiście w ramach obowiązującego prawa”. I dodaje, że w tej chwili posiada 1,3 mld dol. w gotówce. To oznacza, że kwota pozostała niezmieniona od kwietnia 2020 mimo, że utrzymanie obecnej działalności kosztuje linię 7 mln dziennie.

Przy tym LATAM jest naprawdę potężną linią. Jak wynika z informacji zawartej w dokumentach w sądzie upadłościowym w Nowym Jorku jej aktywa mają wartość 21 mld dol. przy zadłużeniu wynoszącym 18 mld dolarów. W ostatni piątek agencje oceny wiarygodności kredytowej S&P oraz Fitch obniżyły rating przewoźnika po tym, jak trzykrotnie nie była w stanie wykupić swoich papierów wartych miliard dol.

Chilijski LAN i brazylijski TAM połączyły się w 2012 roku. W 2019 300 samolotami przewiozły 74,18 mln pasażerów latając do 160 portów w Ameryce Południowej, USA i Europie. Zatrudnienie w linii wynosi 40 tys.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA