Notre Dame: bohaterka z powieści Hugo

Znaczenie Notre Dame dla Francuzów i świata przywrócił wielki pisarz.

Publikacja: 16.04.2019 19:42

Notre Dame: bohaterka z powieści Hugo

Foto: AFP

Średniowieczny gotyk od czasu oświecenia był we Francji pogardzany. Wiktor Hugo w wydanej w 1831 r., a osadzonej w średniowieczu powieści „Katedra Najświętszej Marii Panny z Paryża", pisał: „Mimo że katedra, starzejąc się, pozostała piękna (...) trudno się nie oburzyć na widok niezliczonych uszkodzeń i niezliczonych ran, które czas i człowiek zadawali tej czcigodnej budowli...".

Hugo stworzy historię o garbatym Quasimodo, którego przygarnął i uczynił dzwonnikiem archidiakon Notre Dame – Frollo – zakochany w Cygance Esmeraldzie. Powieść stała się synonimem walki z przesądami i nietolerancją.

Pierwszy francuski film oparty na dziele Hugo powstał w 1911 r. W amerykańskiej wersji z 1939 r. Esmeraldę zagrała Margareth O'Hara, a w 1997 r. Salma Hayek. W 1956 r. w roli Quasimodo wystąpił Anthony McQueen, a w 1982 r. – Anthony Hopkins. Historię adaptowano wielokrotnie dla młodych widzów. Nowa jest planowana na 2021 rok.

Powstał też głośny musical „Notre-Dame de Paris". Miał premierę w 1998 r. i jest grany na całym świecie. Paryska premiera rozsławiła Garou, który zaczął światową karierę od szlagieru „Belle" śpiewaną przez Quasimodo. Polską wersję można oglądać w Teatrze Muzycznym w Gdyni.

Notre Dame została też uwieczniona na obrazach (Paul Signac i Maximilien Luce). Koronację Napoleona na cesarza namalował Jacques-Louis David.

Katedra grała na dużym ekranie. W „Amerykaninie w Paryżu" Gene Kelly i Leslie Caron tańczyli do „Our Love Is Here to Stay" Gershwina. Tuż obok spotykali się bohaterowie nowofalowego „Do utraty tchu" Jeana-Luca Godarda z Jeanem-Paulem Belmondo. W „Szaradzie" bohaterka Audrey Hepburn planowała zabójstwo. Gotycką sylwetę widać w „Gorzkich godach" Polańskiego, w „Amelii", w „Przed zachodem słońca" z Julie Delpy, a także w „O północy w Paryżu" Woody'ego Allena.

Na dachu katedry walczyli „Trzej muszkieterzy" w wersji z 2011 roku.

Średniowieczny gotyk od czasu oświecenia był we Francji pogardzany. Wiktor Hugo w wydanej w 1831 r., a osadzonej w średniowieczu powieści „Katedra Najświętszej Marii Panny z Paryża", pisał: „Mimo że katedra, starzejąc się, pozostała piękna (...) trudno się nie oburzyć na widok niezliczonych uszkodzeń i niezliczonych ran, które czas i człowiek zadawali tej czcigodnej budowli...".

Hugo stworzy historię o garbatym Quasimodo, którego przygarnął i uczynił dzwonnikiem archidiakon Notre Dame – Frollo – zakochany w Cygance Esmeraldzie. Powieść stała się synonimem walki z przesądami i nietolerancją.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Literatura
Nosowska, Mindewicz-Puacz, Hołownia, Kuciel-Frydryszak, Puzyńska na Targach VIVELO
Literatura
Pulitzer’24: najważniejsze książki o Palestynie, czarnoskórych i wojnie
Literatura
Nie żyje Paul Auster
Literatura
Mróz, Bonda, Chmielarz, Puzyńska, Stachula, Masterton – autorzy kryminałów na Targach VIVELO
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Literatura
Dzień Książki. Autobiografia Nawalnego, nowe powieści Twardocha i Krajewskiego