Sprzedaż fajerwerków z instrukcją obsługi w języku polskim

Wymagania związane z obrotem widowiskowymi wyrobami pirotechnicznymi zależą od tego, do jakiej klasy je zaliczono. Klasyfikacja tych wyrobów zależy m.in. od stopnia związanego z nimi zagrożenia.

Aktualizacja: 26.12.2016 16:22 Publikacja: 26.12.2016 07:38

Sprzedaż fajerwerków osobom nieletnim jest zakazana

Sprzedaż fajerwerków osobom nieletnim jest zakazana

Foto: Fotorzepa, Danuta Matloch

Problem

W okresie między świętami i nowym rokiem przedsiębiorca chce sprzedawać fajerwerki. Czy potrzebna jest koncesja lub pozwolenie na handel tymi wyrobami?

Co mówią przepisy

W art. 6 ust. 1 ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (dalej u.m.w.) przewidziano, że wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi wymaga zasadniczo uzyskania koncesji, udzielanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych (art. 7 ust. 1 u.m.w.). W art. 6 ust. 2 pkt 1 u.m.w. zastrzeżono jednak, że koncesji nie wymaga m.in. obrót wyrobami pirotechnicznymi, o których mowa w art. 62c ust. 1 pkt 1 lit. a-c, pkt 2 lit. a oraz pkt 3 lit. a ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (dalej u.u.c.).

Zgodnie ze wskazanymi wyżej przepisami u.u.c., chodzi tu o wyroby pirotechniczne:

- widowiskowe, czyli przeznaczone do celów rozrywkowych (tzw. fajerwerki) klasy F1, F 2 lub F3,

- przeznaczone do użytku teatralnego, czyli do wykorzystania na scenie wewnątrz lub na zewnątrz budynków, w tym w produkcji filmowej i telewizyjnej lub do podobnego użytku, klasy T1, bądź

- pozostałe wyroby pirotechniczne klasy P1.

Klasyfikacja wyrobów pirotechnicznych wprowadzanych do obrotu zależy od sposobu ich używania, przeznaczenia i stopnia zagrożenia, w tym poziomu hałasu. Przykładowo wyroby pirotechniczne klasy F1 podczas działania charakteryzują się bardzo niskim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, a także nieistotnym poziomem hałasu i są przeznaczone do użytku w budynkach oraz na zamkniętym obszarze na zewnątrz budynków. Natomiast wyroby klasy F3 podczas działania charakteryzują się średnim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, a także nieszkodliwym dla zdrowia ludzi poziomem hałasu i są przeznaczone do użytku na dużych, otwartych przestrzeniach na zewnątrz budynków.

W myśl art. 9 ust. 1 u.u.c. zasadą jest, że nabywanie, przechowywanie lub używanie przez przedsiębiorcę materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego wymaga uzyskania pozwolenia wojewody właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy (art. 10 ust. 1 u.u.c.). W art. 9 ust. 2 u.u.c. zastrzeżono jednak, że nie jest wymagane pozwolenie na nabywanie, przechowywanie lub używanie wyrobów pirotechnicznych klasy F1, F 2, F 3, T 1 lub P1.

podstawa prawna: art. 6, art. 7, art. 33 ustawy z 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 1017 ze zm.)

podstawa prawna: art. 3, art. 9-10, art. 20, art. 62c, rozdziały 5d-5e ustawy z 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1100 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Gospodarki z 27 października 2010 r. w sprawie pomieszczeń magazynowych i obiektów do przechowywania materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (DzU z 2010 r. nr 222, poz. 1451)

podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (DzU z 2010 r. nr 109, poz. 719)

podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 9 lipca 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w tym wyrobów pirotechnicznych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 262)

Anna Puszkarska, radca prawny

Obrót wyrobami pirotechnicznymi klasy: F1, F 2, F 3, T 1 lub P1 nie wymaga koncesji. Nie jest także potrzebne pozwolenie wojewody na nabywanie, przechowywanie lub używanie tych wyrobów. Koncesji wymaga natomiast obrót wyrobami pirotechnicznymi klasy: F4, T 2 lub P2. Klasa F4 obejmuje wyroby pirotechniczne widowiskowe, które podczas działania charakteryzują się wysokim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, a także nieszkodliwym dla zdrowia ludzi poziomem hałasu, określane również jako wyroby pirotechniczne widowiskowe do zastosowań profesjonalnych. Są one przeznaczone do obsługi i użytku wyłącznie przez osoby posiadające wiedzę specjalistyczną (por. art. 20 u.u.c.). Przedsiębiorca, który posiada koncesję na wytwarzanie materiałów wybuchowych lub obrót tymi materiałami, może nabywać i przechowywać materiały wybuchowe przeznaczone do użytku cywilnego lub używać je bez uzyskania pozwolenia, po spełnieniu wymagań określonych w art. 9 ust. 3 i 4-5 u.u.c.

Wprowadzenie do obrotu

Obowiązki podmiotów gospodarczych związane z wprowadzaniem do obrotu lub udostępnianiem na rynku wyrobów pirotechnicznych określono w rozdziale 5d u.u.c. Przykładowo, zgodnie z art. 62zg u.u.c. dystrybutor wyrobów pirotechnicznych, czyli podmiot działający w łańcuchu dostaw, niebędący producentem ani importerem, który udostępnia te wyroby na rynku, powinien m.in.:

sprawdzić czy do wyrobu została dołączona instrukcja obsługi oraz informacje dotyczące bezpieczeństwa, w języku polskim, jeżeli nie umieszczono ich na etykiecie lub opakowaniu jednostkowym wyrobu, zapewnić, aby w okresie, gdy ponosi odpowiedzialność za wyrób, warunki przechowywania i transportu nie wpływały ujemnie na zgodność wyrobu z wymaganiami bezpieczeństwa.

Wyroby pirotechniczne wprowadzone do obrotu podlegają kontroli w zakresie spełniania przez nie wymagań na zasadach określonych w rozdziale 5e u.u.n. Kontrolę tę prowadzą:

wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej - w zakresie wyrobów pirotechnicznych klas F1-F4, T 1 i P1 oraz

inspektorzy pracy - w zakresie wyrobów pirotechnicznych klas F4, T 1, T 2, P 1 i P2.

Warunki przechowywania i sprzedaży

Materiały wybuchowe powinny być przechowywane w odpowiednio usytuowanych, przystosowanych i zabezpieczonych pomieszczeniach magazynowych, w warunkach zapewniających ochronę życia i zdrowia ludzkiego, mienia oraz środowiska naturalnego (por. art. 33 ust. 1 u.m.w.). Wymagania dotyczące obiektów do przechowywania materiałów wybuchowych przeznaczonych do obrotu określono w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 27 października 2010 r. Wymagania w zakresie ochrony przeciwpożarowej wskazano w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 czerwca 2010 r. W rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 9 lipca 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w tym wyrobów pirotechnicznych, przewidziano m.in., że pomieszczenia, w których prowadzony jest obrót wyrobami pirotechnicznymi, dzieli się na: sklepowe, zaplecza, magazynowe i doraźnej sprzedaży. Prowadzenie sprzedaży wyrobów pirotechnicznych w innych obiektach handlowych musi odbywać się wyłącznie na wyodrębnionych do tego celu stanowiskach, bez możliwości sprzedaży samoobsługowej. W pomieszczeniach doraźnej sprzedaży (przeznaczonych do realizacji okolicznościowej sprzedaży wyrobów pirotechnicznych widowiskowych, nie dłużej niż 21 dni w roku) mogą znajdować się wyłącznie wyroby pirotechniczne widowiskowe klasy F1, F 2 i F3, w ilości nieprzekraczającej 300 kg brutto ich łącznej masy.

Problem

W okresie między świętami i nowym rokiem przedsiębiorca chce sprzedawać fajerwerki. Czy potrzebna jest koncesja lub pozwolenie na handel tymi wyrobami?

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego