fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Czy za odwołany lot w wyniku strajku przysługuje rekompensata

123rf
Strajk Polskich Linii Lotniczych LOT nie słabnie. Od czwartku odwołano 35 rejsów. Co w przypadku strajku może zrobić pasażer? Czy przysługuje mu rekompensata?

Zwrot pieniędzy, zamiana planu podróży

Każdy pasażer, którego lot odwołano ma prawo do rezygnacji z podróży i zwrotu pełnej ceny biletu. Przewoźnik jest zobowiązany do zwrotu pieniędzy w ciągu 7 dni.

Pasażer może jednak skorzystać z prawa do zmiany planu podróży. Przewoźnik zobowiązany jest zapewnić alternatywne loty tak, by podróżujący mógł dotrzeć do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub terminie późniejszym, który będzie dogodny dla pasażera. 

Zwrot pieniędzy nie przysługuje w przypadku zmiany planu podróży.

Czytaj także: Opóźniony lot, zgubiony bagaż: pomoc prawna ws. reklamacji lotniczej

 

 

 

 

Kiedy przysługuje rekompensata

Co do zasady podróżujący ma prawo do rekompensaty finansowej za anulowany lot. Wszystko zależy jednak od uzasadnienia odwołania. Jeśli samolot nie odleciał z powodów nie leżących po stronie przewoźnika np. strajk kontrolerów lotów, klęski żywiołowe, to w takich wyjątkowych sytuacjach podróżujący nie będą mogli liczyć na rekompensatę.

Inaczej problem wygląda, gdy rejs został odwołany na skutek usterki, wymiany części, choroby pilota, czy strajku pracowników linii lotniczych. Wymienione przypadki uznawane są za winę przewoźnika. Wtedy pasażerowie mają podstawę do ubiegania się o pieniądze.

Czytaj także: Odszkodowanie za odwołany lot - kiedy przysługuje

 

Pasażer nie może ubiegać się o rekompensatę, gdy o odwołaniu dowiedział się co najmniej 14 dni przed planowanym wylotem.

Ile pieniędzy można dostać

Wysokość rekompensaty zależy od odległości, jaką mieliśmy pokonać. W przypadku lotów na dystansie do 1500 km przysługuje 250 euro. Za odwołany rejs od 1500 km do 3500 km należy się 400 euro. Natomiast gdy mieliśmy pokonać ponad 4000 km możemy ubiegać się o 600 euro rekompensaty.

Przewoźnicy często próbują w inny sposób zrekompensować brak wylotu i proponują kupony na usługi przelotu. Działania takie są zgodne z prawem, jednak pasażerowie nie muszą się na to godzić.

Czytaj także: Ile czasu na walkę o odszkodowanie od linii lotniczych

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA