A ile nowych galerii powstaje w całej Polsce?
W budowie jest około 670 tys. mkw. powierzchni handlowej. Dwie trzecie ma być oddane do użytku jeszcze w tym roku. Większość nowych obiektów powstaje w takich aglomeracjach jak Warszawa (Galeria Północna, Elektrownia Powiśle, Galeria Młociny), Wrocław (Wroclavia), Gdańsk (Forum Gdańsk), Kraków (Serenada), Katowice (Galeria Libero). Pozostała część, czyli jedna trzecia budowanej powierzchni handlowej, przypada na miasta średnie, czyli te liczące od 200 do 400 tys. mieszkańców (Centrum Handlowe Lublin realizowane przez IKEA), jak i te najmniejsze, poniżej 75 tys. mieszkańców (VivoI Krosno, Color Park w Nowym Targu).
Gdzie i które centra handlowe zostaną otwarte w drugiej połowie roku? Czym się będą wyróżniać?
W sierpniu nastąpi otwarcie Galerii Północnej w Warszawie. To pierwsze wielkopowierzchniowe centrum handlowe czwartej generacji zlokalizowane w północnej części Warszawy z ofertą handlową, rozrywkową i usługową niedostępną dotychczas w tej części stolicy. We Wrocławiu niedługo otworzy się Wroclavia - obiekt z bardzo szeroką ofertą gastronomiczną i rozrywkową, położony przy głównym dworcu kolejowym i zintegrowany z dworcem autobusowym. W Krakowie do użytku zostanie oddane centrum lifestylowo-rozrywkowe, łączące działające już obiekty handlowe (Centrum Handlowe Krokus, OBI, Multikino) z nowymi punktami. W mniejszych miastach w czwartym kwartale tego roku planowane jest otwarcie obiektu Vivo! Krosno - powierzchnia najmu to 21 tys. mkw.
Czy w Polsce jest jeszcze miejsce na kolejne centra handlowe? Czy tylko w wielkich miastach?
Trudno o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Z każdym rokiem ilość powierzchni handlowej istotnie się zwiększa. Inwestorzy muszą być więc bardzo ostrożni przy podejmowaniu decyzji dotyczących nowych projektów. Trudność w planowaniu nowych centrów handlowych wynika nie tylko z konieczności odpowiedzi na pytanie, czy w danym mieście jest jeszcze miejsce na nową inwestycję. Trzeba też określić, jaki obiekt przyjmie się na danym rynku: czy ma to być centrum z ofertą konkurencyjną w stosunku do istniejących obiektów, czy też może centrum handlowe z ofertą komplementarną? Trudno również jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy miejsce na kolejne centra handlowe jest w dużych, czy w małych miastach. Każda inwestycja to osobny przypadek. Decyzja o jej rozpoczęciu powinna być poprzedzona indywidualną i dogłębną analizą.