Z raportu „EMEA Investor Intentions Survey 2018" wynika, że aż 78 proc. inwestorów zapowiada taką samą lub większą aktywność niż w ubiegłym roku. - Na radarze najliczniejszej grupy (33 proc.) jest sektor logistyczno-przemysłowy, który po raz pierwszy wyprzedził biura (26 proc.) - wskazują eksperci CBRE. - Na globalnym ruchu w nieruchomościach zyskuje Polska. Nasz kraj przyciąga inwestorów m.in. z Korei Południowej i RPA, których zachęcają niskie stopy procentowe, rozwój sektorów e-commerce oraz SSC/BPO.
- Inwestorzy mają bardzo pozytywne nastawienie do nieruchomości komercyjnych. Możemy się więc spodziewać, że wartość inwestycji w 2018 roku w Europie przekroczy rekordowe 291 mld euro, które uzyskano w 2017 - komentuje Przemysław Felicki, dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych, CBRE. - Sprzyjać temu będzie dobra sytuacja gospodarcza, która sprawia, że inwestorzy dysponujący wystarczającym kapitałem chętniej kupują nieruchomości. Najbardziej widać to w Europie Zachodniej, m.in. w Niemczech i Francji, gdzie niskie stopy procentowe powodują, że nieruchomości, obok giełdy, są najatrakcyjniejszą inwestycją. To przekłada się na coraz wyższe ceny aktywów, które z jednej strony mogą stanowić wyzwanie dla kupujących, z drugiej zaś są korzystne dla sprzedających. W konsekwencji, w 2018 roku możemy mieć do czynienia ze wzrostem nieruchomości wystawianych na sprzedaż. Jednocześnie rynek nieruchomości komercyjnych znajduje się w późnej fazie cyklu, i taka koniunktura potrwa jeszcze rok-dwa - prognozuje.
Inwestorzy patrzą na 2018 rok z jeszcze większym optymizmem niż na ubiegły – niemal połowa z nich (45 proc.) uważa, że będzie kupowała więcej niż w 2017 roku, co oznacza wzrost o 4 p.p. w porównaniu rok do roku. Większa niż w minionym roku jest też grupa, która zakłada podobny poziom zakupów co rok wcześniej (33 proc. - 26 proc.). Większy apetyt inwestycyjny idzie w parze z większą skłonnością do sprzedawania aktywów. 4 na 10 zapytanych spodziewa się sprzedawać więcej niż w 2017 roku (2017: 36 proc.), a 29 proc. uważa ten rok będzie bardzo podobny pod tym względem do ubiegłego.
Cena jest największym wyzwaniem dla inwestorów, co jest znaczną zmianą w stosunku do ubiegłego roku. 44 proc. badanych podkreśla, że jest to główna przeszkoda dla inwestycji, w porównaniu z 38 proc. w 2017 roku. Drugim problemem – dla 34 proc. europejskich inwestorów – pozostaje podobnie jak rok temu dostępność produktu. 17 proc. zapytanych wskazała na aktywność innych podmiotów, która przekłada się na mniejszą dostępność oraz wyższe ceny.
Pomimo wysokich cen i ograniczonej dostępności, inwestorzy mają większy niż rok temu apetyt na ryzyko. W celu uzyskania większego zysku, 19 proc. respondentów jest w stanie zaryzykować, podczas gdy rok temu ten odsetek wyniósł 13 proc.