W poniedziałek powołano klaster Luxtorpeda 2.0

W poniedziałek powołano Klaster "Forum na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0". Celem przedsięwzięcia jest to, by przedsiębiorstwa z branży kolejowej, skupione w klastrze, stały się realną siłą wdrażającą założenia programu rozwojowego Luxtorpeda 2.0.

Publikacja: 06.03.2017 13:21

Luxtorpeda 2.0 to jeden z projektów flagowych rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Przewiduje on stymulowanie rozwoju produkcji polskich pojazdów szynowych transportu publicznego.

Celem powołania klastra jest to, by przedsiębiorstwa z branży kolejowej skupione w klastrze stały się realną siłą wdrażającą założenia programu rozwojowego Luxtorpeda 2.0 - powiedział Czesław Warsewicz, przewodniczący Rady Ekspertów Centrum Rozwoju Transportu - organizatora i założyciela klastra w poniedziałek podczas spotkania z dziennikarzami. Klaster ma m.in. tworzyć rozwiązania przyspieszające modernizację i konkurencyjność polskich kolei. Skorzystać mają na tym pasażerowie i klienci biznesowi kolei.

- To jest forum, które ma skupiać wszystkich przedsiębiorców z branży kolejowej: samorządowych, państwowych, prywatnych w celu uszczegółowienia programu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, aby polskie przedsiębiorstwa stały się przedsiębiorstwami globalnymi, by mogły wejść na rynki międzynarodowe i konkurować z podmiotami europejskimi, światowymi. I to jest nasz główny cel. (...) Chodzi o to, by (Luxtorpeda-PAP) stała się rzeczywistym instrumentem innowacji i wsparcia polskiej myśli technicznej i polskich przedsiębiorstw - powiedział PAP Warsewicz.

Jak dodał podczas uroczystości, klaster "Forum na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0" ma być swoistym centrum myśli strategicznej w obszarze transportu.

Cele klastra zakładają m.in. tworzenie rozwiązań przyspieszających modernizację i konkurencyjność polskich kolei, promocję usług i towarów wytworzonych przez polski przemysł, zwiększenie konkurencyjności "przedsiębiorstw uczestników porozumienia poprzez poprawę warunków i dostępu do wiedzy organizacyjnej".

Według Warsewicza chodzi o to, by impuls inwestycyjny, który płynie dziś ze strony Unii Europejskiej, oraz krajów, takich jak np. Chiny, które na rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku przeznaczyły 300 mld dolarów został należycie wykorzystany przez polski przemysł i aby przedsiębiorstwa polskie stały się "graczami globalnymi".

Klaster jest porozumieniem największych podmiotów rynku transportowego w Polsce. Wśród jego założycieli są m.in. PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne Sp. z o.o., Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., Budimex SA, PESA Bydgoszcz SA.

Trwają jednak rozmowy również z innymi podmiotami.

- Rozmawiamy ze wszystkimi podmiotami rynku. Mamy nadzieję, że do końca marca będziemy znali ostateczny kształt (klastra - PAP). Mamy nadzieję, że będą w tym przedsięwzięciu uczestniczyły także PKP PLK, PKP SA, a również inne podmioty infrastrukturalne działające na polskim rynku, jak Siemens, który też był zainteresowany udziałem w tym podmiocie (...) czy producenci tacy, jak Newag SA, PKP Cargo, jak również producenci taboru i dostawcy rozwiązań jak (...) Kombud SA - powiedział Warsewicz.

Dodał, że ostateczną liczbę podmiotów poznamy z końcem marca.

- Od kwietnia chcemy rozpocząć (...) wnikliwe prace na temat nowego wsparcia kolei w zakresie poprawy jej konkurencyjności. Jesteśmy otwarci na wszystkich uczestników rynku kolejowego, bo oni są zainteresowani poprawą jakości, większym wykorzystaniem środków unijnych, przygotowaniem rozwiązań legislacyjnych, które pozwolą rozwijać się polskiemu sektorowi kolejowemu - powiedział.

- Od końca marca chcemy rozpocząć prace w grupach merytorycznych, które dzielimy na przewozy towarowe, przewozy pasażerskie, infrastrukturę i przewozy niskoemisyjne. I chcemy z uczestnikami rynku - wytwórcami, producentami - do końca czerwca przygotować pierwszy projekt uszczegółowienia programu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju jako inicjatywy podmiotów tego rynku, aby ten program przesłać rządowi, a szczególnie wicepremierowi Morawieckiemu, aby w szczegółowych rozwiązaniach (zawarte tam propozycje - PAP) były brane pod uwagę - powiedział Warsewicz. Dodał, że klaster planuje, by najpóźniej do końca sierpnia ten uszczegółowiony i w pełni opracowany przez branżę projekt mógł być proponowany stronie rządowej.

- Chcemy być uczestnikiem aktywnym w kształtowaniu polskiej polityki transportowej - podsumował.

Luxtorpeda 2.0 to jeden z projektów flagowych rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Przewiduje on stymulowanie rozwoju produkcji polskich pojazdów szynowych transportu publicznego.

Celem powołania klastra jest to, by przedsiębiorstwa z branży kolejowej skupione w klastrze stały się realną siłą wdrażającą założenia programu rozwojowego Luxtorpeda 2.0 - powiedział Czesław Warsewicz, przewodniczący Rady Ekspertów Centrum Rozwoju Transportu - organizatora i założyciela klastra w poniedziałek podczas spotkania z dziennikarzami. Klaster ma m.in. tworzyć rozwiązania przyspieszające modernizację i konkurencyjność polskich kolei. Skorzystać mają na tym pasażerowie i klienci biznesowi kolei.

Pozostało 83% artykułu
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego