Polska kolej patrzy w przyszłość

Ostatnie lata były okresem ogromnych zmian na plus w polskiej kolei. Przyszłość przyniesie kolejne.

Publikacja: 24.01.2019 20:00

Uczestnicy debaty zgodzili się, że kolej z każdym rokiem staje się coraz bardziej przyjazna dla pasa

Uczestnicy debaty zgodzili się, że kolej z każdym rokiem staje się coraz bardziej przyjazna dla pasażerów i ekologiczna

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Co osiągnęliśmy przez ostatnie lata? Odpowiedzi starali się udzielić uczestnicy panelu „Kolej zmienia się dla ludzi", który odbył się podczas I Kongresu Rozwoju Kolei. Biorący udział w debacie przedstawiciele administracji publicznej oraz spółek z branży podkreślali dwa najważniejsze aspekty, które stawiano na pierwszym miejscu przy wprowadzaniu zmian. Mowa o ekologii oraz bezpieczeństwie. Oba udało się zrealizować.

– Kolej z każdym rokiem staje się coraz bardziej ekologiczna – mówił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreślając, że już teraz transport torowy należy do najbardziej zielonych.

– Wyznacznikiem tych zmian jest m.in. nowoczesny tabor, który pozwala na zmniejszenie zużycia prądu. Wyznacznikiem są inwestycje w systemy ograniczające hałas, takie jak szyny bezstykowe czy ekrany wygłuszające. Wszystko to sprawia, że kolej staje się mniej uciążliwa dla otoczenia – podkreślał.

– Staramy się, by kolej była jak najbardziej ekologiczna – wskazywał Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, wymieniając konkretne działania. – Budujemy cichsze tory dzięki nowym materiałom, pamiętamy o środowisku – są przejścia dla zwierząt oraz urządzenia ochrony zwierząt. Inwestujemy i sprawdzamy nowe technologie m.in. fotowoltaikę zasilającą urządzenia. Powrót do transportu kolejowego to ograniczenie smogu nad Polską – mówił.

Kolejna kwestia, na którą zwrócono uwagę w debacie, to ogromna poprawa w zakresie bezpieczeństwa. Widać ją w każdym aspekcie funkcjonowania kolei. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwrócił uwagę na prowadzoną przez jego instytucję statystykę wypadków.

– Z roku na rok notujemy coraz mniej zdarzeń i obecnie wskaźniki wypadków są najniższe w historii. Mogę więc dzisiaj śmiało powiedzieć, że kolej jest najbezpieczniejszym środkiem transportu lądowego w Polsce – mówił.

Prezes Góra podał konkretne statystyki. W 2018 r. urząd odnotował 652 wypadki. Z tej liczby 400 zdarzyło się na przejazdach i najczęstszą ich przyczyną było niezachowanie odpowiedniej ostrożności osób lub kierowców, którzy przekraczali nimi torowiska. Przejazdy są więc czarnymi punktami w systemie, które trzeba wyeliminować. Prace nad tym cały czas trwają.

– Bezpieczeństwo jest wpisane w działanie PKP Polskich Linii Kolejowych. Stale zwiększamy jego poziom w obszarze inwestycji, techniki, pracowniczym i organizacyjnym. To nowe technologie przy budowie i modernizacji linii. Montujemy nowoczesne systemy zarządzania oraz sterowania ruchem kolejowym, wykorzystujemy do szkoleń specjalny symulator. Widać efekty – notujemy 5-proc. wzrost przewozów przy 40-proc. spadku wypadkowości – wskazywał Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jednym z ostatnich działań, które ma zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach, jest oznakowanie wszystkich skrzyżowań kolejowo-drogowych specjalnymi naklejkami i zapewnienie szybkiego kontaktu i współpracy z operatorami numeru alarmowego 112.

– Każdy z 13 tys. przejazdów w Polsce jest oznakowany specjalnymi odblaskowymi naklejkami. Na nich znajduje się informacja o indywidualnym numerze przejazdu oraz numer 112, na który należy zadzwonić w razie niebezpieczeństwa i dodatkowe numery, gdy chcemy zgłosić usterkę niezagrażająca życiu. W ubiegłym roku mieliśmy 417 zgłoszeń, dzięki którym uniknęliśmy niejednej tragedii – mówił Olkiewicz.

W debacie poruszono także kwestie wyzwań, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć w najbliższych latach. Opinia ekspertów jest zgodna. Przyszłość leży w intermodalności transportu, czyli wzajemnym uzupełnianiu się kolei z systemami transportów miejskich czy dalekobieżnych kołowych. Kolej ma przy tym bardzo dalekosiężne i ambitne plany.

– Jest bardzo ważne, by pasażer, który planuje podróż wiedział, że określony odcinek przejedzie pociągiem, a następny autobusem. Wszystko w dwie strony i wszystko na jednym bilecie. W tym celu prowadzimy rozmowy nt. współpracy z przewoźnikami autobusowymi – mówił Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.

– Chcemy stworzyć nową ofertę dla pasażerów, która będzie obejmowała różnych przewoźników. Chcemy, by pasażer mógł bez potrzeby kupowania nowego biletu przesiąść się i kontynuować dalszą podróż, korzystając z innego środka komunikacji zbiorowej takiego jak autobus czy tramwaj – wyjaśniał.

Co osiągnęliśmy przez ostatnie lata? Odpowiedzi starali się udzielić uczestnicy panelu „Kolej zmienia się dla ludzi", który odbył się podczas I Kongresu Rozwoju Kolei. Biorący udział w debacie przedstawiciele administracji publicznej oraz spółek z branży podkreślali dwa najważniejsze aspekty, które stawiano na pierwszym miejscu przy wprowadzaniu zmian. Mowa o ekologii oraz bezpieczeństwie. Oba udało się zrealizować.

– Kolej z każdym rokiem staje się coraz bardziej ekologiczna – mówił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreślając, że już teraz transport torowy należy do najbardziej zielonych.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec