Co osiągnęliśmy przez ostatnie lata? Odpowiedzi starali się udzielić uczestnicy panelu „Kolej zmienia się dla ludzi", który odbył się podczas I Kongresu Rozwoju Kolei. Biorący udział w debacie przedstawiciele administracji publicznej oraz spółek z branży podkreślali dwa najważniejsze aspekty, które stawiano na pierwszym miejscu przy wprowadzaniu zmian. Mowa o ekologii oraz bezpieczeństwie. Oba udało się zrealizować.
– Kolej z każdym rokiem staje się coraz bardziej ekologiczna – mówił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreślając, że już teraz transport torowy należy do najbardziej zielonych.
– Wyznacznikiem tych zmian jest m.in. nowoczesny tabor, który pozwala na zmniejszenie zużycia prądu. Wyznacznikiem są inwestycje w systemy ograniczające hałas, takie jak szyny bezstykowe czy ekrany wygłuszające. Wszystko to sprawia, że kolej staje się mniej uciążliwa dla otoczenia – podkreślał.
– Staramy się, by kolej była jak najbardziej ekologiczna – wskazywał Marek Olkiewicz, wiceprezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, wymieniając konkretne działania. – Budujemy cichsze tory dzięki nowym materiałom, pamiętamy o środowisku – są przejścia dla zwierząt oraz urządzenia ochrony zwierząt. Inwestujemy i sprawdzamy nowe technologie m.in. fotowoltaikę zasilającą urządzenia. Powrót do transportu kolejowego to ograniczenie smogu nad Polską – mówił.
Kolejna kwestia, na którą zwrócono uwagę w debacie, to ogromna poprawa w zakresie bezpieczeństwa. Widać ją w każdym aspekcie funkcjonowania kolei. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwrócił uwagę na prowadzoną przez jego instytucję statystykę wypadków.