Nowe lokomotywy dla Lotos Kolej

Lotos Kolej w ramach ugody z Newagiem kupi od niego pięć lokomotyw za 80 mln zł.

Aktualizacja: 28.02.2019 20:41 Publikacja: 28.02.2019 20:39

Nowe lokomotywy dla Lotos Kolej

Foto: Lotos

Przewoźnik Lotos Kolej podpisał 28 lutego umowę ze spółką Newag na dostawę dwóch lokomotyw 4-osiowych Griffin oraz trzech 6-osiowych Dragon 2 oraz serwisowanie tych pojazdów przez 7 lat. – Wierzymy, że nowo nabywane lokomotywy spełnią oczekiwania Lotos Kolej przy zagwarantowanej bardzo wysokiej gotowości technicznej, takiej samej jak w pierwszej generacji lokomotyw Dragon – mówi wiceprezes Newag Józef Michalik. 

Elektryczne lokomotywy wyposażone są w urządzenia sterowania pociągami ETCS. Dragon jest pierwszą lokomotywą w Polsce z napędem wykorzystującym węglik krzemu (SiC). Tranzystor z węglika krzemu zapewnia bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejsza hałas, ogranicza straty energii o połowę i zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc.

– Cieszymy się, że pozyskaliśmy lokomotywy wyposażone w system ETCS, z których część posiada silniki dojazdowe tzw. last mile, co jest dużym udogodnieniem dla LOTOS Kolej – zapewnił prezes Lotos Kolej Anatol Kupryciuk.

Zakup lokomotyw nastąpił w ramach ugody, która zaspokaja roszczenia obu stron do wartego ponad 56 mln zł kontraktu z grudnia 2015 roku na 5 lokomotywy Griffin. Newag zbudował je pod koniec 2017 roku, ale przewoźnik zarzucił, że lokomotywy nie miały dopuszczenia do ruchu po sieci PKP PLK, nie zostały wyposażone bowiem w paneuropejski system ETCS, który służy do zarządzania ruchem kolejowym.

Od 1 stycznia 2015 roku wszystkie lokomotywy poruszające się po głównych liniach kolejowych w Polsce muszą być wyposażone w ETCS. Mimo to Newag wydzierżawił Griffiny bez ETCS innym przewoźnikom, w tym dwa Intercity.

ETCS (European Train Control System) umożliwia jazdę z dużymi prędkościami. Pierwszą w Polsce linią kolejową, która otrzymała ETCS jest Centralna Magistrala Kolejowa.

Udział Lotos Kolej w pracy przewozowej w 2018 roku wyniósł 8,49 proc., gdy w 2016 roku 10,2 proc.

Przewoźnik Lotos Kolej podpisał 28 lutego umowę ze spółką Newag na dostawę dwóch lokomotyw 4-osiowych Griffin oraz trzech 6-osiowych Dragon 2 oraz serwisowanie tych pojazdów przez 7 lat. – Wierzymy, że nowo nabywane lokomotywy spełnią oczekiwania Lotos Kolej przy zagwarantowanej bardzo wysokiej gotowości technicznej, takiej samej jak w pierwszej generacji lokomotyw Dragon – mówi wiceprezes Newag Józef Michalik. 

Elektryczne lokomotywy wyposażone są w urządzenia sterowania pociągami ETCS. Dragon jest pierwszą lokomotywą w Polsce z napędem wykorzystującym węglik krzemu (SiC). Tranzystor z węglika krzemu zapewnia bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejsza hałas, ogranicza straty energii o połowę i zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił