Przewoźnik Lotos Kolej podpisał 28 lutego umowę ze spółką Newag na dostawę dwóch lokomotyw 4-osiowych Griffin oraz trzech 6-osiowych Dragon 2 oraz serwisowanie tych pojazdów przez 7 lat. – Wierzymy, że nowo nabywane lokomotywy spełnią oczekiwania Lotos Kolej przy zagwarantowanej bardzo wysokiej gotowości technicznej, takiej samej jak w pierwszej generacji lokomotyw Dragon – mówi wiceprezes Newag Józef Michalik.
Elektryczne lokomotywy wyposażone są w urządzenia sterowania pociągami ETCS. Dragon jest pierwszą lokomotywą w Polsce z napędem wykorzystującym węglik krzemu (SiC). Tranzystor z węglika krzemu zapewnia bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejsza hałas, ogranicza straty energii o połowę i zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc.
– Cieszymy się, że pozyskaliśmy lokomotywy wyposażone w system ETCS, z których część posiada silniki dojazdowe tzw. last mile, co jest dużym udogodnieniem dla LOTOS Kolej – zapewnił prezes Lotos Kolej Anatol Kupryciuk.
Zakup lokomotyw nastąpił w ramach ugody, która zaspokaja roszczenia obu stron do wartego ponad 56 mln zł kontraktu z grudnia 2015 roku na 5 lokomotywy Griffin. Newag zbudował je pod koniec 2017 roku, ale przewoźnik zarzucił, że lokomotywy nie miały dopuszczenia do ruchu po sieci PKP PLK, nie zostały wyposażone bowiem w paneuropejski system ETCS, który służy do zarządzania ruchem kolejowym.
Od 1 stycznia 2015 roku wszystkie lokomotywy poruszające się po głównych liniach kolejowych w Polsce muszą być wyposażone w ETCS. Mimo to Newag wydzierżawił Griffiny bez ETCS innym przewoźnikom, w tym dwa Intercity.