Reklama
Rozwiń
Reklama

Wojna handlowa staje się skuteczna. Chiny się niepokoją

Chińskie władze naciskają na ekonomistów z prywatnych instytucji finansowych, by tworząc prognozy uwzględniali "interes kraju" - donosi agencja Bloomberga.

Aktualizacja: 21.11.2018 15:46 Publikacja: 21.11.2018 14:35

Wojna handlowa staje się skuteczna. Chiny się niepokoją

Foto: Bloomberg

Liu Shiyu, szef urzędu nadzorującego rynek papierów wartościowych, spotkał się na początku listopada w Pekinie z przedstawicielami 30 domów maklerskich i funduszów. Przekonywał ich, że ekonomiści powinni "myśleć na wyższym poziomie" i tworząc prognozy brać pod uwagę linię Komunistycznej Partii Chin oraz interesy państwa. Liu stwierdził, że dzięki temu nie będą oni wprowadzali w błąd inwestorów w swoich raportach.

Tego typu sugestie dawane przez regulatora instytucjom finansowym mogą być uznane za oznakę niepokoju władz sytuacją gospodarczą w Chinach. Wzrost gospodarczy w trzecim kwartale zwolnił do 6,5 proc. To wciąż wysokie tempo, ale najgorsze od kryzysowego 2009 r. Indeksy koniunktury gospodarczej PMI wskazywały, że w zeszłym miesiącu chiński przemysł i sektor usług znalazły się na krawędzi stagnacji. Shanghai Composite, czyli główny indeks giełdy w Szanghaju, stracił od tegorocznego szczytu 25 proc. i schodzi coraz głębiej w bessie. A przecież wojna handlowa z USA dopiero się rozkręca a jej skutki dla chińskiej gospodarki zaczną być silniej odczuwalne dopiero w pierwszych miesiącach przyszłego roku.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Handel
Allegro widzi zaskakujące trendy. Handel w Polsce hamuje?
Handel
Polacy przebili amerykański Black Friday. Ale coraz mniej wierzą w atrakcyjność promocji
Handel
Potężna fuzja znanych producentów farb. Powstanie gigant wart 25 miliardów dolarów
Handel
Polacy pokochali roboty sprzątające. Nie szczędzą na ich zakupie
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Handel
Trump obniża cła na wybrane produkty spożywcze
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama