Według danych NielsenIQ za styczeń i luty 2021, od kiedy wprowadzono podatek cukrowy, średnie ceny dotkniętych nim napojów w zależności od miejsca sprzedaży wzrosły od 4 proc. do ponad 25 proc. Jednocześnie ich sprzedaż ilościowa spadła o 14 proc. Najbardziej wzrosła cena napojów gazowanych, a jednocześnie najgłębiej spadła ilość kupowanych produktów.
NielsenIQ podaje, że w 2020 r. Polacy wydali na napoje bezalkoholowe 16,8 mld zł, mniej o ponad 680 mln zł niż rok wcześniej. Spadkowi wartości o 4 proc. towarzyszył jednoczesny spadek wolumenu (sprzedaży w litrach) o 6 proc. i ilości sprzedanych sztuk produktu o 10 proc. To oznacza, że kupiliśmy o 640 mln sztuk napojów mniej niż rok wcześniej. Od stycznia 2021 r. wszedł w życie tzw. podatek cukrowy, który pogłębił zmiany w kategorii.
Czytaj także: Ceny napojów nawet podwoiły się przez podatek cukrowy
- Styczeń i luty 2021 wraz ze wzrostem cen produktów przyniósł kontynuację spadków sprzedaży. W przypadku wybranych kategorii - spadki były nawet na dwucyfrowym poziomie. Widzimy więc już nie tylko negatywny wpływ zmiany zachowań pod wpływem pandemii, ale także pod wpływem wzrostu ceny - mówi Agnieszka Bujak, client business partner w NielsenIQ. Regulacje dotyczą jednak 59 proc. wartości koszyka napojowego.
- Od stycznia do lutego 2021 uśredniona cena wszystkich napojów objętych podatkiem wzrosła prawie o 10 proc. przy jednoczesnym spadku wolumenu o 14 proc. Dla porównania cena kategorii nieobjętych podatkiem wzrosła tylko o 0,8 proc., a wolumen spadł o 4,4 proc. Na większości poszczególnych kategorii widzimy tę samą zależność - im większy wzrost ceny, tym spadek wolumenu kategorii głębszy - dodaje.