Reklama

Ceny napojów nawet podwoiły się przez podatek cukrowy

Podatek cukrowy uderzył zwolenników słodzonych napojów mocno po kieszeniach.

Aktualizacja: 24.02.2021 17:23 Publikacja: 24.02.2021 17:01

Ceny napojów nawet podwoiły się przez podatek cukrowy

Foto: AdobeStock

Serwis „Moja Gazetka” we współpracy z Hiper-Com zbadał, jak zmieniły się w styczniu ceny napojów gazowanych w związku z wejściem od 1 stycznia podatku cukrowego.

Opłata „cukrowa” składa się z dwóch części — stałej i zmiennej. Część stała wynosi 50 gr za każdy litr napoju słodzonego oraz dodatkowo 10 gr za każdy litr napoju z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Część zmienna to 5 gr za każdy 1 gram cukru w napoju powyżej 5 gramów na 100 ml napoju.

Część stała w wysokości 50 gr/ 1 l dotyczy także napojów słodzonych słodzikami.

W sumie dodatkowa opłata może wynieść maksymalnie 1,20 zł na 1 litr napoju.

Z badania cen wynika, że nie wszystkie sklepy zareagowały na podatek cukrowy jednakowo. Te, w których najbardziej widać wzrost cen napojów słodzonych, to cash&carry – zanotowały one średni wzrost cen na poziomie 17,5 proc. Na kolejnych pozycjach znalazły się hurtownie z 14,9 proc. wzrostu oraz dyskonty z 12,4 proc.

Reklama
Reklama

Ogółem największy wzrost cen zanotowały napoje gazowane, które podrożały średnio o 29,53 proc. Są jednak takie, których cena się niemal podwoiła. Spośród 10 produktów, które zanotowały najwyższe wzrosty cen, większość to produkty koncernów Coca-Cola oraz PepsiCo. Kolejne jeśli chodzi o wzrost cen są napoje energetyczne z 11,35 proc. oraz izotoniczne z 8,1 proc.

Coca-Cola w opakowaniu 850 ml zdrożała z 1,99 zł na 3,82 zł, Black Energy Classic 1 l z 2,24 zł na 4,37 zł, a Coca-cola 2 l z 3,85 zł na 7,29 zł.

Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Przemysł spożywczy
List żelazny dla Henryka Kani podwójnie zaskarżony? Kania nie chce płacić 8 mln zł
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Przemysł spożywczy
Asahi ostrzega: dane 1,5 mln klientów mogły wyciec po cyberataku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama