fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Louis Vuitton na czele najdroższych marek świata

Bloomberg
Ponad 171 mld dolarów są już warte najcenniejsze marki luksusowe na świecie. W ciągu roku podrożały o 29 proc.

Wyceniana na 47,2 mld dolarów flagowa marka francuskiego luksusu, Louis Vuitton, już 14. rok z rzędu otwiera tegoroczną10. najdroższych znaków towarowych w tej kategorii w globalnym rankingu BrandZ. Według zestawienia przygotowanego przez Kantar i WPP, Luis Vuitton znany głównie z ekskluzywnych damskich torebek, w ciągu ostatniego roku zyskał na wartości 15 proc. Jeszcze więcej, bo o 29 proc. (do 4,7 mld dolarów) wzrosła wycena marki Dior, który był najszybciej drożejącym znakiem towarowym na światowym rynku luksusu. Jak komentują eksperci Kantar to głównie zasługa kosmetyków (w tym perfum) z logo Diora, które szczególnie chętnie kupowano w USA i w Chinach.

Jeszcze większy sukces odnotowała nieobecna wcześniej w top 10 marka Chanel, która w tym roku - wyceniona na 37 mld USD- od razu trafiła na pozycję wicelidera. To efekt nie tyle wzrostu jej wartości, ile jej przeszacowania - bo marka teraz dostarczyła znacznie pełniejsze dane finansowe niż przed rokiem,gdy wyceniano ją na "marne" 13,4 mld USD.

Francuska dominacja

Całą pierwszą trójkę globalnego luksusu (zamyka ją wart prawie 31 mld dolarów Hermes) tworzą marki Made in France, które zdominowały zresztą całą pierwszą dziesiątkę - aż sześć firm pochodzi z Francji. Poza nią swoich przedstawicieli mają tam jeszcze Włosi, Brytyjczycy (Burberry) i Szwajcarzy.

Najdroższa włoska marka – Gucci – uplasowała się w tym roku na 4. miejscu, choć zyskała na wartości całkiem sporo, bo 13 proc. i jest już warta 25,3 mld USD. (Włosi mają w Top 10 jeszcze jednego przedstawiciela - Pradę). Jednak to na Guccim kończy się pierwsza liga -której wyceny idą w dziesiątki miliardów dolarów.

Zamykający pierwszą piątkę Rolex -najdroższa luksusowa marka ze Szwajcarii (oczywiście zegarków) jest już warta 8,4 mld USD, o 4 proc. mniej. Na wartości straciły też Cartier i Prada.

Rynek za ponad bilion dolarów

Większość luksusowych marek z pierwszej 10. jest jednak warta dzisiaj więcej niż przed rokiem - także dzięki rozwojowi całego rynku, któremu sprzyja dobra koniunktura w gospodarce. (Dzięki niej na torebki Louis Vuitton czy perfumy Diora stać nie tylko milionerki). Co prawda, jak ocenia firma doradcza Boston Consulting Group, światowe wydatki na luksusowe dobra wzrosły w zeszłym roku o ok. 5 mld euro, do 920 mld euro (czyli ponad biliona dolarów), ale część rynków rozwijała się w dwucyfrowym tempie. Rosły też mniejsze marki - w sumie cały sektor dóbr luksusowych w tegorocznym BrandZ zyskał na wartości aż 29 proc. (więcej niż pozostałe kategorie w rankingu) dobijając do 171,3 mld dolarów.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA