W efekcie przed Bożym Narodzeniem różnice w cenach najpopularniejszych prezentów mogą sięgać ponad 100 proc. Jak wynika ze „Świątecznego barometru cenowego” firmy Deloitte po analizie ofert 800 sklepów widać, że wiele cen rośnie. W projekcie brała także udział firma Dealavo , która podaje, że w okresie 23 listopada – 10 grudnia rosły przede wszystkim ceny gier komputerowych, konsol oraz zabawek.
Przeanalizowano łącznie około 8 tys. cen produktów, które najczęściej wybieramy na prezenty dla najbliższych. W poniedziałek 10 grudnia br. cena 55 proc. z nich w porównaniu do Black Friday (23 listopada br.) nie uległa zmianie. Z kolei jedna czwarta (25 proc.) analizowanych cen odnotowała wzrost, a 20 proc. spadek. – Wyniki były podobne do zeszłorocznych, co pokazuje już pewną stałą tendencję. Sprzedawcy dość rozważnie i w przemyślany sposób kierują swoją polityką cenową – mówi Jakub Kot, prezes Dealavo.
Czytaj także: Internet zarobi na świętach. Właśnie trwa szczyt prezentowy
Nieco inaczej sytuacja wyglądała, gdy analizie poddano średnie ceny produktów, które najczęściej wybieramy na prezenty. W grudniu cena aż 56 proc. z nich wzrosła w porównaniu do Black Friday. Wzrost ten wynosił średnio 4,1 proc. Podobnie jak w ubiegłym roku, największe wzrosty dotyczyły gier komputerowych, konsol, tabletów, zabawek oraz muzyki. Większość cen wróciła do poziomu sprzed Black Friday. Co ciekawe, były również takie kategorie jak muzyka, w której wzrosty były dwukrotnie wyższe niż wcześniejsze spadki. Z kolei średnia cena 40 proc. produktów zmalała w porównaniu do Black Friday – spadek wyniósł 3,3 proc. Dotyczyło to m.in. smartfonów i telewizorów.
Ciekawym przykładem są gry, których średnia cena w porównaniu do Black Friday wzrosła o 5,5 proc. Dotyczyło to dziesięciu z trzynastu produktów, a w sześciu przypadkach wzrost ten był wyższy niż 5 proc. Dla przykładu God of War (PS4) podrożał aż o 21,6 proc. Choć należy pamiętać, że akurat ta gra w czasie Black Friday była mocno przeceniona, więc obecnie wróciła do ceny sprzed listopadowych obniżek. Tak samo było z grą FIFA 19 (PC).
Podobnie sytuacja wyglądała się z konsolami, wśród których sześć na siedem produktów 10 grudnia miało wyższe ceny niż 23 listopada. Wzrosty te sięgały maksymalnie 10 proc.
Duże niespodzianki cenowe mogły spotkać rodziców, którzy szukali zabawek dla swych dzieci. W przypadku 24 na 34 produktów w tej kategorii ceny w grudniu były wyższe niż pod koniec listopada. Za Plac Zabaw Dla Dzieci Playmobil 10 grudnia musieliśmy zapłacić więcej o 45,3 proc. niż w czasie Black Friday.
Jak pokazuje badanie Deloitte, Polacy chcą podarować najbliższym przede wszystkim perfumy i kosmetyki, książki, a dzieciom zabawki. W tych kategoriach eksperci Deloitte zauważyli różnice w cenach sięgające nawet ponad 100 proc. Dotyczyło to 50 ze 312 analizowanych produktów.