Badanie relacji inwestorskich już na finiszu

Polska giełda przeżywa trudny okres, a w takich czasach na znaczeniu zyskują zwłaszcza spółki dobrze komunikujące się z rynkiem.

Publikacja: 20.02.2019 21:00

Badanie relacji inwestorskich już na finiszu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

W wyłonieniu takich firm pomaga coroczne badanie relacji inwestorskich w WIG30 przygotowywane przez „Parkiet" i Izbę Domów Maklerskich. Laureatów zaprezentujemy podczas corocznej konferencji IDM, która odbędzie się w Bukowinie Tatrzańskiej w dniach 7–10 marca. Imponująca liczba wypełnionych ankiet na naszej stronie internetowej oraz rekordowo duży odzew od instytucji finansowych powinny motywować spółki do jeszcze lepszej komunikacji z rynkiem. Jest bowiem spora przestrzeń do poprawy – szczególnie w ocenie inwestorów indywidualnych.

Ta ostatnia grupa wystawiła spółkom za relacje inwestorskie zaledwie trójkę (w skali ocen od 1 do 6 pkt). Instytucje natomiast dały emitentom średnio 4,3 pkt. To niezły wynik, ale na hurraoptymizm za wcześnie, bo kilka spółek mocno odstaje od reszty. W swoich komentarzach dołączanych do ankiet przedstawiciele instytucji nie szczędzili pochwał niektórym firmom, ale dużo było też uwag krytycznych. Co ciekawe, raczej pod adresem menedżerów niż specjalistów od IR.

„Dział relacji inwestorskich jest na wysokim poziomie, ale zabieram punkt za gorszą jakość zarządu" – napisał jeden z analityków. Z kolei inny narzeka na brak merytorycznych odpowiedzi na spotkaniu wynikowym ze strony władz spółki.

Sprawdziliśmy, jak kształtują się oceny w poszczególnych branżach. Okazuje się, że najlepiej z szeroko rozumianym rynkiem komunikują się firmy z sektora paliwowego. Tuż za nimi uplasowały się spółki zajmujące się nowymi technologiami i telekomunikacją oraz reprezentanci branży finansowej. Natomiast kiepsko wypadają branże surowcowa, handlowa i energetyczna.

Nie należy na podstawie ocen sektorowych wyciągać pochopnych wniosków, bo nawet tam, gdzie średnia dla branży jest niska, możemy znaleźć firmy, które błyszczą. I odwrotnie – w sektorach najwyżej ocenianych nie brak maruderów. Znamienne, że większość z nich co roku się powtarza, choć w tegorocznej edycji badania nie zabrakło kilku zaskakujących wyników. Niestety, w większości in minus.

Dobre relacje z rynkiem to nie tylko kwestia wizerunku, ale również wymierne korzyści. Spółka transparentna może liczyć na lepsze warunki od instytucji finansowych czy kontrahentów. Większa przejrzystość wiąże się też z mniejszą premią za ryzyko, a w konsekwencji z wyższą wyceną. To korzyść nie tylko dla inwestorów, ale również dla samej spółki, która może taniej pozyskać kapitał z rynku.

W zeszłym roku w ocenie analityków i zarządzających zwyciężył Cyfrowy Polsat, a tuż za nim były ING BSK i LPP. Z kolei drobni inwestorzy najwięcej głosów oddali na Taurona, Grupę Azoty i PZU.

W wyłonieniu takich firm pomaga coroczne badanie relacji inwestorskich w WIG30 przygotowywane przez „Parkiet" i Izbę Domów Maklerskich. Laureatów zaprezentujemy podczas corocznej konferencji IDM, która odbędzie się w Bukowinie Tatrzańskiej w dniach 7–10 marca. Imponująca liczba wypełnionych ankiet na naszej stronie internetowej oraz rekordowo duży odzew od instytucji finansowych powinny motywować spółki do jeszcze lepszej komunikacji z rynkiem. Jest bowiem spora przestrzeń do poprawy – szczególnie w ocenie inwestorów indywidualnych.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
Podwójny szczyt WIG20 i spadki w USA
Giełda
WIG20 próbuje powalczyć o 2500 pkt
Giełda
NYSE będzie działać 24/7? To byłaby prawdziwa rewolucja
Giełda
WIG20 znów nie może sforsować poziomu 2500 pkt
Giełda
Łowy na dywidendy czas rozpocząć