Gmina może odliczyć VAT naliczony przy wykorzystaniu indywidualnego sposobu ustalania proporcji

Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy wykorzystaniu indywidualnego sposobu ustalania proporcji – orzekł wojewódzki sąd administracyjny.

Publikacja: 06.11.2018 05:10

Gmina może odliczyć VAT naliczony przy wykorzystaniu indywidualnego sposobu ustalania proporcji

Foto: 123RF

Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na wyposażenie i eksploatację sali koncertowej w oparciu o klucz tzw. powierzchniowo-czasowy – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyroku z 25 października 2018 r., sygn. III SA/Wa 44/18.

Czytaj także: Gmina: Odliczenie VAT z zastosowaniem dwóch prewspółczynników

Wniosek o interpretację

Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że w latach 2012-2016 zrealizowała inwestycję obejmującą m.in. budowę i wyposażenie nowej sali koncertowej. Sala wykorzystywana jest w dwojaki sposób: do działalności niekomercyjnej związanej z realizacją zadań własnych w zakresie edukacji, oraz do działalności komercyjnej polegającej na świadczeniu odpłatnych usług najmu pomieszczeń podmiotom trzecim. Działalność w zakresie najmu dokumentowana jest fakturami. Gmina nie jest w stanie dokonać tzw. alokacji bezpośredniej, tj. bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności, jest jednak w stanie oszacować w jakim zakresie budynek sali jest wykorzystywany do poszczególnych rodzajów działalności komercyjnej, a w jakim do działalności niekomercyjnej.

Pomieszczenia sali (o określonej powierzchni) mogą być bowiem wykorzystywane albo wyłącznie do działalności niekomercyjnej albo do działalności tzw. mieszanej. Z kolei te pomieszczenia, które służą działalności mieszanej są wykorzystywane w określonych przedziałach czasowych poszczególnych dni tygodnia w odrębny sposób – albo na cele działalności komercyjnej albo niekomercyjnej (dotyczy to również powierzchni pomocniczych, takich jak korytarze, toalety, itp.).

Godziny i dni w jakich poszczególne pomieszczenia są wykorzystywane do konkretnego rodzaju działalności określa szczegółowo harmonogram, na podstawie którego gmina jest w stanie określić udział procentowy liczby godzin, w których poszczególne pomieszczenia sali są przeznaczone do odpłatnego udostępniania, w stosunku do liczby godzin otwarcia obiektu. Gmina zapytała czy w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych związanych z budową sali oraz wydatków w zakresie bieżącego utrzymania tego obiektu ponoszonych od dnia 1 stycznia 2016 r. przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w części obliczonej przy zastosowaniu tak ustalonego klucza proporcji. Sama stanęła na stanowisku, że zastosowanie opracowanego przez nią klucza powierzchniowo-czasowego będzie prawidłowe i zasadne.

Stanowisko organu podatkowego

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 23 października 2017 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.431. 2017.1.MP) uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, że zaproponowana metoda ustalania proporcji nie jest prawidłowa, a założenia przyjęte przy jej obliczaniu budzą wątpliwości. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, w której liczba najemców wynajmowanej powierzchni sali wzrośnie (w tym samym czasie), co w konsekwencji spowoduje wzrost kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją budynku, a nie przełoży się na zwiększenie liczby godzin, w których pomieszczenia będą udostępniane odpłatnie.

Ponadto, w czasie kiedy pomieszczenia sali są udostępniane odpłatnie, mogą służyć również w jakiejś części do wykonywania działalności innej niż gospodarcza (dotyczy to w szczególności pomieszczeń pomocniczych). To, że jakaś część obiektu może być wykorzystana w określonych godzinach na cele komercyjne nie oznacza bowiem faktycznego wykorzystania tej części obiektu na takie cele. Na przebudowę, rozbudowę i utrzymanie budynku sali ponoszone były/są wydatki, które mają zapewnić funkcjonowanie tego obiektu nawet wtedy, gdy nikt nie będzie z niego korzystał (godziny, kiedy obiekt jest zamknięty). Na powyższą interpretację gmina złożyła skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Wyrok WSA

Rozpoznając sprawę WSA w Warszawie zgodził się ze stanowiskiem gminy i interpretację uchylił. W ustnym uzasadnieniu wskazał, że w sytuacji, gdy w stanie faktycznym gmina wyraźnie wskazuje, że nie dojdzie do sytuacji, w której w tym samym czasie pomieszczenia sali będą wynajmowane zarówno na cele związane z działalnością gospodarczą, jak i na cele statutowe (niezwiązane z działalnością gospodarczą), podnoszenie przez organ podatkowy argumentu, że zachodzi obawa wystąpienia sytuacji w której liczba najemców wynajmujących powierzchnię sali lub pozostałych pomieszczeń wzrośnie w tym samym czasie, co w konsekwencji spowoduje wzrost kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją budynku, a nie przełoży się to na zwiększenie liczby godzin, w których pomieszczenia te będą udostępniane odpłatnie – stanowi niedopuszczalną modyfikację stanu faktycznego.

W przypadku działalności gospodarczej prawo do odliczenia podatku VAT nie jest związane z faktycznym używaniem danego przedmiotu, lecz przysługuje z tytułu samego związku tego przedmiotu z działalnością gospodarczą i gotowości do używania go w takim celu. Błędne jest zatem uzależnianie prawa do odliczenia od faktycznego wykorzystania obiektu do działalności gospodarczej, czyli od faktycznego wynajęcia obiektu przez dany podmiot i korzystania z tego obiektu. Zdaniem sądu niezasadny jest również argument dotyczący wadliwości klucza powierzchniowo-czasowego z uwagi na jego stosowanie także do godzin, w których obiekt jest zamknięty. Gmina w zakresie w jakim prowadzi działalność gospodarczą w ramach danego obiektu, powinna być traktowana na równi z innymi podatnikami, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Skoro przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą nie jest zobowiązany wyłączać z prawa do odliczenia wydatków dotyczących np. wykorzystywania obiektu w nocy, kiedy to faktycznie działalność gospodarcza nie jest prowadzona, to takie same zasady dotyczą gminy w zakresie w jakim działa ona komercyjnie. Wyrok nie jest prawomocny. ?

Komentarz eksperta

Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe

Omawiany wyrok stanowi kolejny przykład kształtującej się coraz wyraźniej linii orzeczniczej potwierdzającej, że samorządy zobowiązane do dokonywania częściowych odliczeń podatku VAT naliczonego w oparciu o tzw. prewspółczynnik nie są zobowiązane do bezwzględnego stosowania metod i wzorów określonych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r., a ponadto, że mogą w tym celu opracowywać własne klucze i metody. Każda metoda jest właściwa i reprezentatywna tak długo jak spełnia warunki wskazane w art. 86 ust. 2a-2b ustawy o VAT, tj. zapewnia dokonanie odliczenia podatku VAT naliczonego wyłącznie w odniesieniu do tej części kwoty podatku, która przypada proporcjonalnie na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, a także obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na cele wykonywanej działalności gospodarczej oraz na cele inne niż działalność gospodarcza.

Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na wyposażenie i eksploatację sali koncertowej w oparciu o klucz tzw. powierzchniowo-czasowy – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyroku z 25 października 2018 r., sygn. III SA/Wa 44/18.

Czytaj także: Gmina: Odliczenie VAT z zastosowaniem dwóch prewspółczynników

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara