Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 marca 2019 r. (I FSK 453/17).
Spółka świadczy usługi z zakresu pobierania opłat parkingowych z użyciem kasy automatycznej i ręcznej. W przypadku kasy automatycznej pobór opłaty odbywa się w sposób samoobsługowy, przez klienta korzystającego z parkingu. Natomiast obsługa kasy ręcznej odbywa się przy udziale pracownika obsługującego parking. W przypadku kasy automatycznej wydawanie reszty realizowane jest z zasobników bilonu kasy, a w przypadku kasy ręcznej kasjer sam wydaje resztę. Do tej pory spółka otrzymywała regularnie potwierdzenia z urzędu skarbowego oraz izby skarbowej stwierdzające, że świadczone przez systemy usługi są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Czytaj także: NIK: płatne parkowanie z wieloma błędami, dochody miast z opłat mogły być nielegalne
Spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem dotyczącym możliwości zwolnienia w 2015 r. z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zdaniem spółki, w związku z brakiem zmian w działalności spółki, dalsze zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących jest zasadne.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 maja 2015 r. (IPPP2/4512-80/15-4/IZ) uznał jednak stanowisko spółki za nieprawidłowe. Podkreślił, że w poz. 41 załącznika do rozporządzenia ministra finansów z 4 listopada 2014 r. wyraźnie wskazano, że ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania korzystają usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, które bezobsługowo przyjmują należność i są obsługiwane wyłącznie przez klienta.