Reklama

Czy gmina może zaciągnąć pożyczkę, gdy jej budżet wykazuje nadwyżkę?

Jeśli w budżecie gminy występuje nadwyżka budżetowa, rada gminy nie ma prawnych możliwości podjęcia uchwały dotyczącej zaciągnięcia pożyczki z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska.

Publikacja: 28.05.2019 06:40

Czy gmina może zaciągnąć pożyczkę, gdy jej budżet wykazuje nadwyżkę?

Foto: Fotolia

- Gmina zamierza zaciągnąć pożyczkę z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska (500 tys. zł) na inwestycję: nową ekologiczną oczyszczalnią. Wójt przygotował już projekt uchwały dla rady. Gmina w budżecie ma nadwyżkę - 1,2 mln zł, ale chce wykorzystać te środki na inne cele. Czy izba obrachunkowa może podważyć uchwałę?

Czytaj też:

Jak sfinansować inwestycje samorządowe w niestandardowy sposób

Upoważnienie do zaciągnięcia kredytu przez gminę w odrębnej uchwale jest niedopuszczalne

Skoro w pytaniu mowa o pożyczkach udzielanych przez wojewódzki fundusz ochrony środowiska, to w pierwszej kolejności warto odnieść się do art. 411 ust. 1 pkt 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Wynika z niego, że finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 4-6, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i wojewódzkich funduszy odbywa się przez – udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wspomniana wyżej działalność (art. 400a ust. 1) obejmuje szerokie spektrum spraw (katalog jest otwarty) związanych z ochroną środowiska, do którego zaliczono m.in. wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących ochronie środowiska, czy też inne zadania służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju i zgodne z polityką ochrony środowiska. Zatem, niewątpliwie cel gminy - na który ma zostać zaciągnięta pożyczka, wpisuje się w ww. katalog zadań związanych z ochroną środowiska.

Reklama
Reklama

Przechodząc do kwestii proceduralnych, a związanych z samą uchwałą w sprawie zaciągnięcia pożyczki, to na uwagę zasługują regulacje art. 18 ust. 2 pkt 9 lit c oraz art. 58 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Z tego pierwszego wynika, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących - zaciągania długoterminowych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W owym art. 72 ust. 1 pkt 2 postanowiono zaś, że państwowy dług publiczny obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z zaciągniętych kredytów i pożyczek. Zgodnie zaś z art. 58 ww. ustawy, uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Uchwały rady gminy, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

Z punktu widzenia zaciągania pożyczek, znaczenie ma również art. 89 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o finansach publicznych, z którego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast o nadwyżce/deficycie stanowi art. 217 tej ustawy. Tam, w ust. 1 postanowiono, że różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu jednostki samorządu terytorialnego albo deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego, przy czym ów deficyt może zostać pokryty przychodami m.in. w postaci kredytów/pożyczek.

Zatem, z korelacji ww. regulacji ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o finansach publicznych wynika jednoznacznie, że istnieją również proceduralne podstawy do podjęcia stosownej uchwały przez organ stanowiący gminy.

Problem jednak leży w konstrukcji samego budżetu gminy. Jak bowiem podano w zapytaniu, w budżecie jest nadwyżka w kwocie 1,2 mln zł. Ta z kolei okoliczność determinuje ocenę prawną niedopuszczalności podjęcia sugerowanej uchwały. W sytuacji bowiem, gdy rada gminy podejmie stosowną uchwałę w tym zakresie przedmiotowym, to w konsekwencji dojdzie do naruszenia wspomnianego wyżej art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Oznacza to tym samym, że brak jest możliwości prawnej zaciągnięcia pożyczki, przy założeniu, że budżet gminy wykazuje nadwyżkę. Uchwała byłaby bezprzedmiotowa i nie adekwatna do potrzeb finansowych gminy. Taka uchwała z dużym prawdopodobieństwem zostałaby zakwestionowana przez organ nadzoru, czyli regionalną izbę obrachunkową.

Autor jest radcą prawnym

Podstawa prawna: Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 799 ze zm.)

Reklama
Reklama

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU z 2017 r. poz. 2077, ze zm.)

Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.DzU z 2019 r. poz. 506)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama