- Gmina zamierza zaciągnąć pożyczkę z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska (500 tys. zł) na inwestycję: nową ekologiczną oczyszczalnią. Wójt przygotował już projekt uchwały dla rady. Gmina w budżecie ma nadwyżkę - 1,2 mln zł, ale chce wykorzystać te środki na inne cele. Czy izba obrachunkowa może podważyć uchwałę?
Czytaj też:
Jak sfinansować inwestycje samorządowe w niestandardowy sposób
Upoważnienie do zaciągnięcia kredytu przez gminę w odrębnej uchwale jest niedopuszczalne
Skoro w pytaniu mowa o pożyczkach udzielanych przez wojewódzki fundusz ochrony środowiska, to w pierwszej kolejności warto odnieść się do art. 411 ust. 1 pkt 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Wynika z niego, że finansowanie działalności, o której mowa w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 4-6, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i wojewódzkich funduszy odbywa się przez – udzielanie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wspomniana wyżej działalność (art. 400a ust. 1) obejmuje szerokie spektrum spraw (katalog jest otwarty) związanych z ochroną środowiska, do którego zaliczono m.in. wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych, służących ochronie środowiska, czy też inne zadania służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej, wynikające z zasady zrównoważonego rozwoju i zgodne z polityką ochrony środowiska. Zatem, niewątpliwie cel gminy - na który ma zostać zaciągnięta pożyczka, wpisuje się w ww. katalog zadań związanych z ochroną środowiska.