Wygrał ksiądz Zieja

Złotą Żabę otrzymał Joshua James Richards za zdjęcia do „Nomadland", nagroda w konkursie polskim dla „Ziei" Roberta Glińskiego.

Aktualizacja: 22.11.2020 18:35 Publikacja: 22.11.2020 17:56

„Zieja” zdobył uznanie zagranicznych jurorów. W filmie zagrali Zbigniew Zamachowski i Andrzej Sewery

„Zieja” zdobył uznanie zagranicznych jurorów. W filmie zagrali Zbigniew Zamachowski i Andrzej Seweryn

Foto: materiały prasowe

Wielkim atutem EnergiCamerimage była zawsze fantastyczna atmosfera spotkań wielkich reżyserów, aktorów, a przede wszystkim operatorów, bo to ich pracy poświęcony jest festiwal. Pandemia sprawiła, że pokazy, debaty, targi, a nawet finał odbyły się w sieci.

Obradujący pod przewodnictwem Lecha Majewskiego jury też obejrzało konkursowe filmy na platformie. Złotą Żabą nagrodzili Joshuę Jamesa Richardsa, autora zdjęć do „Nomadland". Film Chloe Zhao, nagrodzony już wcześniej Złotym Lwem weneckim, to opowieść o kobiecie, której wali się życie: jej mąż umiera, miasteczko w Nevadzie, w którym mieszka, upada gospodarczo. Grana przez Frances McDorman Fern wsiada do vana i postanawia prowadzić życie współczesnej nomadki. Poza konwencjonalnym społeczeństwem.

Richards podziękował za nagrodę z domu w Kalifornii:

– Jestem wdzięczny organizatorom, że w tych trudnych warunkach udało im się zorganizować festiwal. Byłem na Camerimage w 2015 r. i dostałem wtedy nagrodę za debiut. Dzięki niej nabrałem wiatru w żagle i poczułem się częścią tego wielkiego plemienia, jakie tworzą operatorzy. Złota Żaba to coś, o czym marzyłem.

Srebrna Żaba przypadła Raino Ronkainenowi za zdjęcia do kostiumowego filmu Antti Jokinena „Helen" o fińskiej malarce Helene Schjerfbeck, Brązowa – Nokojaowi Bruelowi za zdjęcia do „Pinokia" Matteo Garrone'a.

Emocje budzi konkurs polski, gdzie nasze rodzime filmy oceniają twórcy zagraniczni. W tym roku obradowali pod przewodnictwem Michaela Hoffmana. Filmy zrobiły na jurorach duże wrażenie. Za najlepszy uznali „Zieję" Roberta Glińskiego ze zdjęciami Witolda Płóciennika.

– Twórcy pozwalają przyjrzeć się podróży bohatera przez życie: pokazują tragedię drugiej wojny światowej i ponury relatywizm lat 70. w Polsce – mówił Hoffman. – Ksiądz Zieja w każdych warunkach dąży do prawdy. A to, co dzieje się na świecie w ostatnim czasie, sprawia, że ten film staje się jeszcze bardziej istotny. Wędrówka księdza staje się naszą wędrówką, a jego pytania stają się naszymi pytaniami.

Robert Gliński, dziękując za nagrodę, też zwrócił uwagę na wydźwięk filmu ważny w dzisiejszym czasie: – Mówimy o człowieczeństwie, śmierci, poszukiwaniu prawdy, tolerancji i otwartości na innego człowieka. Bardzo się cieszę, że „Zieja" pokonał covida i zaczyna nowe życie.

Wyróżnienia w konkursie polskim przypadły filmom „Supernova" Bartosza Kruhlika i „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy" Jana Holoubka. Holoubek, który dostał również za ten film nagrodę w konkursie debiutów reżyserskich, podziękował swojemu operatorowi Bartoszowi Kaczmarkowi, po czym dodał: – W 1997 roku przyjechałem do Torunia jako student pierwszego roku wydziału operatorskiego i skrycie marzyłem, że może kiedyś odbiorę tu nagrodę. Ale w najśmielszych marzeniach nie przyszło mi do głowy, że będzie to nagroda za reżyserię.

To nie koniec sukcesów polskich twórców. W konkursie długometrażowych dokumentów Złotą Żabę dostał Piotr Bernaś za zdjęcia do „Wieloryba z Lorino" Macieja Cuske. W konkursie filmów studenckich trzecią nagrodę – Brązową Kijankę – odebrał Konrad Bloch z Warszawskiej Szkoły Filmowej za zdjęcia do „Sukienki" Tadeusza Łysiaka. Za najlepszy wideoklip uznano Bass Astral x Igo „Feeling Exactly" Krzysztofa Grajpe ze zdjęciami Mikołaja Sygudy.

– Znaleźliśmy się w tym roku w czymś w rodzaju platońskiej jaskini – podsumował dyrektor Marek Żydowicz. – Zamiast oglądać realny świat, oglądaliśmy jego cienie. Naszym zadaniem było zebrać obrazy świata i wtłoczyć je w małe pudełka, które roześlą ich cienie do waszych domów na całym świecie. Musieliśmy się odnaleźć w nowych warunkach, wszystkiego się uczyliśmy od nowa.

Wielkim atutem EnergiCamerimage była zawsze fantastyczna atmosfera spotkań wielkich reżyserów, aktorów, a przede wszystkim operatorów, bo to ich pracy poświęcony jest festiwal. Pandemia sprawiła, że pokazy, debaty, targi, a nawet finał odbyły się w sieci.

Obradujący pod przewodnictwem Lecha Majewskiego jury też obejrzało konkursowe filmy na platformie. Złotą Żabą nagrodzili Joshuę Jamesa Richardsa, autora zdjęć do „Nomadland". Film Chloe Zhao, nagrodzony już wcześniej Złotym Lwem weneckim, to opowieść o kobiecie, której wali się życie: jej mąż umiera, miasteczko w Nevadzie, w którym mieszka, upada gospodarczo. Grana przez Frances McDorman Fern wsiada do vana i postanawia prowadzić życie współczesnej nomadki. Poza konwencjonalnym społeczeństwem.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Laureaci Oscarów, Andrzej Seweryn, reżyserka castingów do filmów Ridleya Scotta – znamy pełne składy jury konkursów Mastercard OFF CAMERA 2024!
Film
Patrick Wilson odbierze nagrodę „Pod Prąd” i osobiście powita gości Mastercard OFF CAMERA
Film
Nominacje do Nagrody Female Voice 2024 Mastercard OFF CAMERA dla kobiet świata filmu!
Film
Script Fiesta 2024: Damian Kocur z nagrodą za najlepszy scenariusz
Film
Zmarła Mira Haviarova