Złote Lwy dla „Obywatela Jonesa” Agnieszki Holland, sukces „Ikara. Legendy Mietka Kosza” i „Bożego ciała”

Jury pod przewodnictwem Macieja Wojtyszki za najlepszy film 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych uznało „Obywatela Jonesa” Agnieszki Holland. To trzecie Złote Lwy w karierze tej reżyserki.

Aktualizacja: 22.09.2019 11:57 Publikacja: 21.09.2019 21:20

James Norton jako Gareth Jones w filmie Agnieszki Holland

James Norton jako Gareth Jones w filmie Agnieszki Holland

Foto: Kino Świat

Historia brytyjskiego dziennikarza, który w latach trzydziestych XX wieku opisał Wielki Głód, dzisiaj uznawany za ludobójstwo dokonane na Ukrainie przez Józefa Stalina, jest mocnym głosem o kłamstwach propagandy, cynizmie polityki, korupcji mediów, ale też o odwadze człowieka, który chce ujawnić prawdę. To również pean na cześć niezależnego dziennikarstwa. Jurorzy nagrodzili też Grzegorza Piątkowskiego, który w „Obywatelu Jonesie” był odpowiedzialny za scenografię.

Srebrne Lwy odebrał Maciej Pieprzyca za film „Ikar. Legenda Mietka Kosza”. To opowieść o zapomnianym dzisiaj wielkim pianiście jazzowym, który zginął tragicznie 31 maja 1973 roku. O niewidomym artyście, dla którego muzyka oznaczała życie. Ale przecież gdy odchodził od fortepianu, pozostawała inność i samotność. Twórcy „Ikara...” zostali też nagrodzeni w pięciu  innych kategoriach: Witold Płóciennik za zdjęcia, Leszek Możdżer za muzykę, Agata Culak za kostiumy, Jolanta Dańda za charakteryzację. A wreszcie Dawid Ogrodnik, który stworzył wielką kreację jako tytułowy Mietek Kosz.

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Film
Bono specjalnie dla „Rzeczpospolitej": U2 pracuje nad nową płytą
Film
Zaskakujący zwycięzcy Millenium Docs Against Gravity. Jeden z szansą na Oscara
Film
Cannes’25: Tom Cruise walczy z demonem sztucznej inteligencji i Rosjanami
Film
Festiwal w Cannes oficjalnie otwarty. Nagroda za całokształt twórczości dla Roberta De Niro
Film
Cannes 2025: Trump kontra europejskie kino