W szkołach krytykują reformę edukacji PiS

Przybywa przeciwników zmian w oświacie.

Aktualizacja: 27.09.2017 11:27 Publikacja: 27.09.2017 07:48

W szkołach krytykują reformę edukacji PiS

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska

Gimnazja jako szkoły się sprawdziły. Tak wynika z badania opinii przeprowadzonego wśród uczniów, nauczycieli, samorządowców, lokalnych działaczy społecznych i rodziców przez Fundację Szkoły Liderów.

– Nie jest to badanie reprezentatywne, jednak udało nam się zgromadzić ponad 700 głosów z całej Polski, w tym z małych miejscowości do 20 tys. mieszkańców. Z całą pewnością nie można powiedzieć, że zmiany wprowadzane są bezproblemowo – mówi Małgorzata Czarnecka, koordynatorka badania.

We wszystkich badanych grupach przeważa negatywna ocena reformy systemu oświaty.

W skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza zdecydowanie negatywną ocenę, a 10 zdecydowanie pozytywną, najczęściej w ankietach reformę oceniano na 2. Najbardziej krytyczni wobec zmiany związanej z reorganizacją szkół są uczniowie – aż 80 proc. ocenia ją negatywnie. Najmniej krytyczni są nauczyciele – 62 proc. zmiany ocenia negatywnie, a 32 proc. pozytywnie. Kadra szkół nisko ocenia dostosowanie podręczników do nowej podstawy programowej. Średnia ocena to 4,2.

Bałagan i chaos to bardzo często wskazywane przez rodziców zagrożenia związane z reorganizacją sieci szkół. Wiąże się to ze zbyt szybkim tempem wprowadzanych zmian. W szkołach podstawowych brakuje sal.

Dla wielu badanych nauczycieli likwidacja gimnazjów spowoduje ograniczenie możliwości rozwojowych uczniów na wsi. Wskazują również na obniżenie jakości nauczania. Jako przykłady podają zmniejszenie liczby godzin przedmiotów przyrodniczych i informatyki oraz wycofanie przedmiotów przyrodniczych z egzaminu po ósmej klasie. Źle oceniany jest pomysł, by dzieci, które kończą klasę VI i uczą się według starej podstawy programowej, wchodziły w klasie VII dokładnie w środek nowej. Obniżenia jakości edukacji doszukują się też w zmianach kadrowych (przejmowaniu starszych roczników przez nauczycieli szkół podstawowych).

Gimnazja jako szkoły się sprawdziły. Tak wynika z badania opinii przeprowadzonego wśród uczniów, nauczycieli, samorządowców, lokalnych działaczy społecznych i rodziców przez Fundację Szkoły Liderów.

– Nie jest to badanie reprezentatywne, jednak udało nam się zgromadzić ponad 700 głosów z całej Polski, w tym z małych miejscowości do 20 tys. mieszkańców. Z całą pewnością nie można powiedzieć, że zmiany wprowadzane są bezproblemowo – mówi Małgorzata Czarnecka, koordynatorka badania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara