Rośnie znaczenie społecznego zaangażowania firm

Kryzys spowodowany pandemią koronawirusa sprawił, że klienci przedsiębiorstw zwracają baczniejszą uwagę na działania wynikające ze społecznej odpowiedzialności biznesu.

Publikacja: 20.07.2020 18:19

Program ERGO Hestii „Rower na zawsze” pozwala klientowi lub poszkodowanemu na czas naprawy auta doko

Program ERGO Hestii „Rower na zawsze” pozwala klientowi lub poszkodowanemu na czas naprawy auta dokonać wyboru pomiędzy autem zastępczym a markowym rowerem, który może zatrzymać na zawsze

Foto: shutterstock

Zamrożenie gospodarki i lęk przed koronawiruem spowodowały, że konsumenci zaczęli bardziej zwracać uwagę na to, co zakup niesie nie tylko dla nich samych, ale też dla innych. Pandemia podniosła oczekiwania konsumentów odnośnie do zaangażowania społecznego firm. Te o dużym zaangażowaniu w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) budują przewagę.

Najlepsze efekty daje łączenie dążenia do zysku z działaniami ważnymi społecznie.

– Firmy powinny koncentrować się na rozwiązywaniu problemów społecznych oraz środowiskowych, prowadząc swój biznes, nie tylko w krótkoterminowej, ale i długoterminowej perspektywie. Coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że ich długoterminowy rozwój zależy od prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny wobec społeczeństwa czy środowiska – mówi Mario Zamarripa, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w ERGO Hestii.

Myślenie globalne

CSR nabiera znaczenia również w skali makroekonomicznej. Organizacja Narodów Zjednoczonych wezwała do podjęcia wysiłków na rzecz budowania sprzyjających integracji i zrównoważonych gospodarek post-Covid-19, które są bardziej odporne na globalne wyzwania, takie jak pandemie czy zmiany klimatu.

– Dzisiaj, gdy skutki pandemii odczuwamy w wielu obszarach naszego życia, potrzebne jest zrozumienie wyzwań, przed jakimi stoimy, nie tylko w skali lokalnej, ale też globalnie – uważa Mario Zamarripa.

Kryzys związany z Covid-19 będzie też miał wpływ na strategie biznesowe i marketingowe wielu firm.

– Wyższy poziom potrzeb społecznych (w tym środowiskowych) i samorealizacji ludzi będzie częściej zaspokajany przez ich odpowiedzialne i prospołeczne zachowania jako konsumentów. Wpłynie to na szeroko pojęty marketing, szczególnie marketing odpowiedzialny społecznie, który ma na celu promowanie społecznie odpowiedzialnej konsumpcji wśród klientów, partnerów biznesowych, dostawców i innych interesariuszy – podkreśla Zamarripa.

Różne działania

Ludzie zdrowi i sprawni fizycznie rzadziej ciężko chorują na Covid-19, więc firmy spodziewają się silnego przesunięcia nastrojów konsumentów w kierunku zdrowia i jakości życia i społecznie odpowiedzialne cele z tego obszaru są coraz bardziej doceniane. Przykładem jest organizowany od ponad roku program ERGO Hestii „Rower na zawsze". Pozwala on klientowi lub poszkodowanemu na czas naprawy auta dokonać wyboru pomiędzy autem zastępczym a markowym rowerem, który może zatrzymać na zawsze. W ostatnim czasie program ten okazał się strzałem w dziesiątkę. Aż o 200 proc. w I półroczu br. względem I półrocza w 2019 r. wzrosła liczba osób, które zamiast samochodu zastępczego wybrały rower. Do końca roku ma być w ten sposób przekazane tysiąc jednośladów.

Innym ważnym obszarem jest wspieranie służby zdrowia. Np. bank BNP Paribas sfinansował dla przedstawicieli zawodów medycznych

2 000 testów na obecność wirusa SARS-CoV-2, a także zakupił i przekazał 20 000 maseczek dla służby zdrowia. Z pomocą dla służby zdrowia przyszedł też Santander Bank Polska wraz Fundacją Santander.

– Wspólnie zorganizowaliśmy zbiórkę „Podwójna moc pomagania", w której podwajaliśmy wpłaty klientów – w sumie na pomoc szpitalom przekazaliśmy ponad 5 mln zł. Nasi wolontariusze zaangażowali się także w szycie maseczek – podaje Marzena Atkielska, prezes Fundacji Santander.

Na znaczeniu zyskuje walka ze zmianami klimatu. Tutaj widać np. działanie ERGO Hestii, która wyposażyła wszystkich swoich rzeczoznawców mobilnych w auta z napędem hybrydowym, by obniżyć poziom spalin emitowanych do atmosfery. Firma ta zainwestowała także w park spełniający rolę użytkową i plenerowej galerii, miejsce nasadzenia niemal 100 tys. krzewów, bylin, traw i drzew. Z kolei bank Credit Agricole podpisał aneks do umowy z Tauronem, na podstawie którego 100 proc. energii elektrycznej kupowanej bezpośrednio przez bank będzie pochodzić z elektrowni wodnych i wiatrowych.

Zamrożenie gospodarki i lęk przed koronawiruem spowodowały, że konsumenci zaczęli bardziej zwracać uwagę na to, co zakup niesie nie tylko dla nich samych, ale też dla innych. Pandemia podniosła oczekiwania konsumentów odnośnie do zaangażowania społecznego firm. Te o dużym zaangażowaniu w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) budują przewagę.

Najlepsze efekty daje łączenie dążenia do zysku z działaniami ważnymi społecznie.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Diagnostyka i terapie
Tabletka „dzień po” także od położnej. Izabela Leszczyna zapowiada zmiany
Diagnostyka i terapie
Zaświeć się na niebiesko – jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Diagnostyka i terapie
Naukowcy: Metformina odchudza, bo organizm myśli, że ćwiczy
Diagnostyka i terapie
Tabletka „dzień po”: co po wecie prezydenta może zrobić ministra Leszczyna?
zdrowie
Rośnie liczba niezaszczepionych dzieci. Pokazujemy, gdzie odmawia się szczepień
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił