Reklama

Dylematy dotyczące szczepionki na COVID-19

Awaryjne dopuszczenie szczepionek na COVID-19 do użycia stanowi dylemat dla naukowców. Twierdzą oni, że przyspieszenie dotyczące dopuszczenia preparatów na rynek może skomplikować ocenę badania efektów długoterminowych.

Aktualizacja: 24.11.2020 14:24 Publikacja: 24.11.2020 14:12

Dylematy dotyczące szczepionki na COVID-19

Foto: AFP

tn

Rośnie liczba pozytywnych wyników badań klinicznych szczepionek COVID-19. Kolejni twórcy szczepionek starają się o zatwierdzenie użycia preparatów w trybie awaryjnym. Dzięki temu mogą one zostać potencjalnie zastosowane u kilkudziesięciu milionów osób. Naukowcy obawiają się jednak, że tego rodzaju wczesne wdrożenie może zagrozić trwającym badaniom klinicznym, które mają na celu ostateczne wykazanie, jak dobrze te szczepionki działają.

Firmy Pfizer i BioNTech zwróciły się o pozwolenie na zastosowanie ich szczepionki zgodnie z przepisami dotyczącymi stosowania w nagłych przypadkach. Oczekuje się, że w najbliższych tygodniach to samo zrobi firma Moderna. Firmy te mogą jednak nie dysponować wystarczającymi danymi pozwalającymi na ustalenie efektów długoterminowych, takich jak, bezpieczeństwo, czas trwania ochrony szczepionki oraz to, czy szczepionka zapobiega infekcji, czy tylko chorobie.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Leki i terapie
Apteki coraz droższe i coraz dalej od pacjenta
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Leki i terapie
Więcej możliwości leczenia dla kobiet z chorobami nowotworowymi
Leki i terapie
„Historyczna” lista refundacyjna. 50 nowych terapii dla pacjentów
Leki i terapie
Popularny lek na otyłość a ryzyko incydentów sercowo-naczyniowych
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Leki i terapie
Seniorzy nadużywają leków za darmo. Poznaliśmy dane
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama